7 trends en cijfers over de Nederlandse burgerbusiness

Actueel, Achtergrond |
12 december 2022 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Foto: Johnny’s Burger Company

Kwalitaria neemt de kleine Tilburgse keten Burger Business over, totaal vier vestigingen en gestart in 2015. Naar aanleiding hiervan zet Frituurwereld trends en cijfers in de Nederlandse burgermarkt op een rijtje.

door Ubel Zuiderveld, horecaschrijver

1. Groei van co-shop burgers?

Net als Kwalitaria met broodjesconcept Délifrance heeft gedaan, lanceert formulehuis FFC Burger Business als co-shop concept. Délifrance is met toonbanken in ruim 30 Kwalitaria’s present.

De eerste Burger Business co-shop moet al in januari 2023 opengaan in Tilburg. Het is een pilot onder de naam ‘Burger Business by Kwalitaria’. Deze aanpak past in een trend. De Nederlandse formule Johnny’s Burger Company hanteert al langer compacte shop-in-shopmodules. Het Amsterdamse hamburgerconcept Thrill Grill van chefkok Robert Kranenborg biedt zijn merk sinds vorig jaar aan als co-shop concept voor zowel delivery als aanvulling op het eigen assortiment van restaurants. Thrill Grill to go telt acht locaties.

2. Opkomst van burgerbars

Al sinds de opening van de Brits-Amerikaanse burgerbar Wimpy, zestig jaar geleden, is ons land vertrouwd geraakt met burgersandwiches. Het nieuwe fenomeen van zogenaamde gourmetburgerbars begon in ons land in 2007 in Amsterdam. Daar openden toen de eerste burgerbars van Burgermeester en Burger Bar.

De echte hausse aan nieuwe, kleine burgerketentjes kwam in de jaren 2012-2016. Nederland telt nu 25 kleine burgerbarformules met samen circa 65 vestigingen. Het is overigens niet alles goud wat er blinkt. Burgerconcepten als Burgerz, Firma Pickles en Wayback Burgers (USA) kampen met stagnatie. Een snelle groeier is Fat Phill’s Diner, present op 9 locaties met de slogan “We make ‘m fatter”.

3. Luxe burger in de picture

Sinds de opkomst van de gourmetburgerbars blijft de luxe burgersandwich in de picture. Gourmetburgers prijken op de menukaart van menig restaurant. Breed in de horeca wordt gewerkt met speciale burgerkaarten waarop altijd enkele paradepaardjes prijken. In ons land lanceerde gourmetburgerman Diego Buik van Diego’s Burgers in Rotterdam dit jaar het opmerkelijke serveerconcept High Slider. Het is niets meer of niets minder dan een burgervariant op de high tea, high wine, high beer, high friet en high frikandel. Op eigentijdse etagères serveert Buik mini-burgersandwiches met een keur aan smaken.

Over luxe burgers gesproken: vijf jaar geleden maakte Buik naam met ’s werelds duurste burgerbroodje. A raison van 2050 euro schotelde hij de consument een sandwich voor met bladgoud, Japans dry aged wagyu rundvlees, Oosterscheldekreeft, foie gras, witte truffel en kaviaar. Vorig jaar werd dit prijsrecord trouwens verbroken met The Golden Boy. Deze super de luxe premium-premium burger van De Daltons in Voorthuizen staat voor 5000 euro op de menukaart.

4. Halal en delivery

Vijf jaar geleden startten Burger King en vervolgens ook McDonald’s met burgerdelivery. Dat was relatief laat. Het bood nieuwe bezorgconcepten de mogelijkheid zich online te ontwikkelen tot burger-bezorgmerken van belang. Met name Johnny’s Burger Company en het Duitse concept burgerme profiteerden. Na de twee Amerikaanse grootmachten, zijn zij nu burgerpartijen van belang in ons land.

Johnny’s en burgerme zijn samen present op ruim 60 locaties. Een apart burgersegment, is de bezorging van halal burgers. Niet alleen Johnny’s, maar ook kleinere formules houden zich hiermee bezig. Mooi voorbeeld is Halal Burgers & Chicken. Daarnaast: steeds meer burgers komen uit dark kitchens of vergelijkbare bezorgconcepten. De Belgische deliveryspecialist Casper is in ons land present met zijn eigen merk Barney’s Burgers.

5. Vleesloze burgers

De halalburger, de deliveryburger, de co-shopburger en de gourmetburger cq culinaire burger. Het zijn allemaal trends die zich al een jaartje of tien doen gelden. Verder is de belangstelling voor vleesloze burgers groot. Met name sinds 2019 worden ze op grote schaal geïntroduceerd door bestaande formules. Maar ook openden de nodige burgerformules die zich specialiseren met vegaburgers.

Het meest aansprekende vaderlandse succesverhaal vormen de plantaardige burgers van De Vegetarische Slager ofwel The Vegetarian Butcher. Twaalf jaar geleden opende Jaap Korteweg zijn vleesloze slagerij in Den Haag, die ook de inspiratiebron vormde voor de eerste Vegetarische Snackbar. Eind 2018 verkocht Korteweg zijn bedrijf aan Unilever. Twee jaar geleden sloot Burger King een deal met Unilevers Vegetarian Butcher. Stand van zaken in 2022: wereldwijd worden Kortewegs burgers op meer dan 40.000 locaties verkocht in 55 landen, zowel in de horeca als in de supermarkt.

6. Half miljard hamburgers?

Aangenomen mag worden aangenomen dat de totale consumptie van rundvleesburgers in ons land inmiddels zeker rond de half miljard stuks ligt, zowel uit de supermarkt en slagerijen als via de horeca en delivery. Hoewel precieze recente gegevens ontbreken, consumeren vooral ook vrouwen meer burgers. De burgermarketing richting meiden en dames, die ongeveer tien jaar geleden startte, lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. Tien jaar geleden aten wij in Nederland circa 400 miljoen hamburgers (bron: GfK, FSIN). Bij een jaarlijkse groei van twee tot drie procent, moeten dat er nu dus zeker 500 miljoen zijn.

7. Amerikaanse burgers blijven dominant

Hoewel er signalen zijn dat hun verkoopvolume (hoeveelheid verkochte producten) de laatste jaren wat onder druk staat, blijven de Amerikaanse fastfoodketens in ons land gewoon de dominante grootmachten in burgerland.

Marktleiders McDonald’s en Burger King hebben samen 330 vestigingen en een jaaromzet van ruim een miljard euro. Ze vertegenwoordigen een getaxeerde verkoop van 120 miljoen burgersandwiches per jaar in ons land. Hoeveel burgers er worden verkocht in de 5700 cafetaria’s in ons land? Dat aantal ligt op 25 tot 30 miljoen, aldus bureau Foodservice Watcher in Bredevoort.

Meer over