2012-2022: 3 successen van de jubilerende vakvereniging ProFri

ProFri in het nieuws, Actueel |
31 oktober 2022 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Patrick Nieuwveld tekent de oprichtingsakte, 2012.

Vakvereniging ProFri bestaat tien jaar. In maart 2012 werd in Woerden de oprichtingsvergadering gehouden.

In het najaar, oktober 2012, bevestigde een notaris in Veldhoven het bestaan van ProFri. Hoewel ProFri vandaag in Houten zijn ledenvergadering houdt, wordt het officiële tienjarige bestaan daar niet uitbundig gevierd.

Het bestuur is niet in de stemming voor de viering van een jubileum. Het tienjarige bestaan van de vakvereniging komt in een periode dat veel frituurspeciaalzaken het moeilijker hebben dan ooit. Nog afgezien van andere problemen, vormen de hoge energieprijzen een struikelblok voor de continuïteit van honderden cafetaria’s, snackbars en frituren. ProFri’s directeur Frans van Rooij spreekt veel radeloze leden die met enorme problemen worden geconfronteerd.

Ondanks de huidige malaise, noemt Van Rooij drie verdiensten uit het tienjarige bestaan van de Vereniging Professionele Frituurders ofwel ProFri.

1. Spreekbuis van de branche

Hoewel de doelstellingen van ProFri primair draaien om het verder verbeteren van het vakmanschap en het imago, ontpopte de vakvereniging zich ook tot lobbyist en belangenbehartiger. Binnen de Horeca Alliantie, maakt ProFri zich samen met VCHO (Aziatische restaurants) en het Nederlands Horeca Gilde sterk voor de belangen van de frituurbranche tijdens de coronapandemie. Momenteel ijveren Van Rooij en de zijnen voor steun om de nood van de hoge energieprijzen te lenigen én probeert ProFri leden alsnog, hoewel het moeilijk is, te helpen aan een relatief goedkoop energiecontract voor 2023.

Op Europees niveau blies de vakvereniging zijn partij mee tijdens inspraakrondes over beleid ten aanzien van onder meer bezorgplatforms en het acrylamidegehalte in friet. Niet zelden zoekt en vindt ProFri de media om standpunten kracht bij te zetten. In tien jaar tijd groeide ProFri uit tot de spreekbuis van de branche richting de politiek, maatschappelijke organisaties en de media. Het is een functie die eigenlijk niemand meer vervulde sinds de opheffing van KHN’s branchesector Fastfood- en IJsbedrijven.

2. ProFri als imago-verbeteraar

Een tweede verdienste die Van Rooij noemt: de bijdrage van ProFri aan de opwaardering van het vakmanschap en het imago van de frituurspeciaalzaken. De drie V’s van Vakmanschap, Veiligheid & Hygiëne en Verantwoordelijkheid staan al tien jaar centraal. Vele tientallen cafetaria’s die met de drie V’s uitblinken, bemachtigden de afgelopen jaren het keurmerk Goed Gefrituurd. Later is bovendien Met Goud Bekroond ingevoerd, het keurmerk voor ambachtelijke specialiteiten uit de frituurkeukens.

Van Rooij noemt verder de sterrengids Nationale Smulgids en review-website Smulscore.nl. “Het zijn allemaal initiatieven die het vakmanschap aanscherpen, maar ook bijdragen aan verbetering van het imago. Immers: in alle gevallen bereiken deze initiatieven óók de consument, of het nu gaat om keurmerkstickers of de Smulgids,” zegt Van Rooij. Hij voegt de Nationale Week van de Friet graag aan het rijtje toe, maar betreurt tegelijk dat deze campagne gericht op de consument slechts vijf edities beleefde.

3. ProFri als informatieve ruggengraat

Samen met uitvoerend bureau het Nederlands Frituurcentrum, ontpopte ProFri zich tot de nieuws- en informatiebron van de frituurbranche. Oorspronkelijk was dit niet de bedoeling; daarvoor had de branche immers vakblad Snackkoerier. Omdat de samenwerking niet vlotte én Snackkoerier later ophield te bestaan, focusten het frituurcentrum en de vakvereniging sterker op nieuws en vakinformatie. Niet alleen via Frituurwereld.nl en ProFri.nl, maar ook met andere websites en sociale media, zoals Facebook en het besloten ledendomein Frietbook.

“Daarnaast,” stelt Van Rooij, “hebben we natuurlijk ons jaarlijkse Frituurwereld Event, vakdagen over gerichte thema’s en regiobijeenkomsten. Dat zijn live-events die ook een grote functie spelen bij de informatievoorziening via netwerken met producenten en grossiers, van wie velen officieel ProFri Partner zijn, en collega’s, maar ook via informatieve lezingen en presentaties.”

Concluderend zegt Van Rooij terugkijkend op de periode 2012-2022: “Frituurondernemers hebben via ProFri, Frituurwereld en het Nederlands Frituurcentrum volop tools in handen om hun voordeel mee te doen. Maar natuurlijk moet je als ondernemer en lid wel zélf de slingers ophangen.”

Hier lees je hoe je lid wordt van ProFri.

Meer over