Juni 2022: wettelijk verbod nepreviews

Actueel |
18 oktober 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock

Uiterlijk juni 2022 kunnen nep-reviews online aangepakt worden. Vraag is wel hoe werkbaar de nieuwe wetgeving over valse recensies is voor de horeca.

Elke cafetaria en elk restaurant heeft er waarschijnlijk wel eens mee te maken: reviews van een ander horecabedrijf in de buurt die té mooi zijn om waar te zijn. Of negatieve online beoordelingen over jouw eigen bedrijf, die mogelijk direct of indirect afkomstig zijn van een concurrent in de buurt.

Afgelopen week diende het demissionaire kabinet bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel in dat het plaatsen of laten plaatsen van nep-reviews aan banden moet leggen.

Het gaat om regelgeving die in alle landen van de Europese Gemeenschap moet worden gehanteerd. Vraag is wel in hoeverre met deze wet ook valse recensies in de horeca zijn aan te pakken.

De wetgeving is namelijk met name gericht op reviews van producten. Het gaat om beoordelingen die zogenaamd zelfstandig zijn gegeven door consumenten, maar direct of indirect afkomstig zijn van bedrijven die hun eigen product of dienst willen promoten. Bedrijven mogen, als de wet is ingevoerd, alleen nog beoordelingen plaatsen als “de handelaar redelijke en proportionele stappen heeft genomen om na te gaan of deze beoordelingen daadwerkelijk afkomstig zijn van dergelijke (lees: ‘onafhankelijke’) consumenten”.

Het volgende is in elk geval niet meer toegestaan als de nieuwe wet van kracht wordt: “Het plaatsen of doen plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten ten einde producten te promoten.” Dit zou dus gelden als een cafetaria of restaurant moedwillig mensen aanzet tot het plaatsen van hele lovende recensies over de eigen prestaties.

Indien bewezen wordt dat wel sprake is van dit soort valse beoordelingen, kán het horecabedrijf dat zich met zulke praktijken bezighoudt fors beboet worden. De boetes lopen namelijk uiteen van 4 tot 10 procent van de jaaromzet of bedragen (indien er geen omzetinformatie wordt verstrekt) van maximaal 2 miljoen euro.

Eerder is vanuit de horeca al pleit voor een verbod op anonieme reviews en de mogelijkheid voor ondernemers om een tegenreactie achter te laten. Beide zaken zijn echter niet expliciet in de wetstekst opgenomen waarover de Tweede Kamer zich nog moet buigen.

Meer over