Consumentenbond: ‘Bezorgplatforms misleiden consument’

Actueel |
25 mei 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Frituurwereld - Deliveroo maaltijdbezorging bezorgers
Deliveroo en Uber Eats zijn niet duidelijk over de extra kosten voor klanten, zegt de Consumentenbond.

De extra kosten voor een bestelling zijn niet duidelijk, of er worden meer restaurants in een gebied getoond dan er daadwerkelijk zijn. Op die manier misleiden bezorgplatforms de klant, zegt de Consumentenbond na onderzoek.

Volgens de Consumentenbond zijn Deliveroo en Uber Eats niet duidelijk over de extra kosten bij een bestelling. Bezorgplatforms zijn wettelijk verplicht om aan klanten vooraf duidelijk te maken wat de kosten zijn. De servicekosten duiken echter pas op bij het afrekenen. Daarmee verbergen bezorgplatforms de werkelijke kosten voor een bestelling, zegt de bond.

Teveel restaurants getoond

Daarnaast laat Uber Eats bij een zoekopdracht teveel restaurants in een bepaald gebied zien. Zo worden er 160 Indiase restaurants getoond die zich in het centrum van Amsterdam zouden bevinden. In werkelijkheid zijn het er veertien.

Laagsteprijsgarantie niet waargemaakt

Thuisbezorgd.nl misleidt de klant volgens de Consumentenbond niet, maar kan de laagsteprijsgarantie vaak niet waarmaken. Volgens Thuisbezorgd is een bestelling via de app nooit duurder dan een bestelling die rechtstreeks bij het restaurant wordt geplaatst. Uit een steekproef blijkt dat dat in meer dan de helft van de gevallen niet klopt.

De betreffende bezorgplatforms hebben nog niet gereageerd op het onderzoek. De Consumentenbond heeft de bevindingen doorgestuurd naar de Autoriteit Consument & Markt.