Takeaway verstevigt zijn positie

Actueel |
21 september 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Het Nederlandse concern Takeaway, moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, verstevigde zijn positie op de internationale markt voor maaltijdbezorging. Het bedrijf nam onlangs zijn Engelse branchegenoot Just Eat over. Hierdoor vertegenwoordigt Takeaway.com nu een bezorgwaarde aan maaltijden van 7,3 miljard euro ofwel 355 miljoen bestellingen in 2018.

De combinatie Takeaway/Just Eat behoort in één klap tot de grootste bezorgbedrijven ter wereld. De overname strookt met de visie van oprichter Jitse Groen. Die heeft altijd betoogt dat wereldwijd een handjevol gespecialiseerde platform-dienstverleners zullen overblijven. De overname heeft niet direct invloed op de Nederlandse markt. Just Eat was als zelfstandige partij al enkele jaren niet meer actief in ons land. Korter geleden verdwenen Foodora, Delivery Hero en het Deense Hungry van de Nederlandse markt. Naast Thuisbezorgd.nl zijn nog wel Uber EATS en Deliveroo als internationale partijen actief, naast kleinere Nederlandse platforms als Bezorgland. Enkele deskundigen maken zich zorgen over de dominantie van Takeaway en Thuisbezorgd, dat via zijn merk Scoober net als Uber EATS en Deliveroo ook beschikt over eigen koeriers. Topman Jitse Groen laat in de media weten dat alleen platforms met voldoende schaalgrootte zullen overleven. Naar zijn mening is voor kleine partijen een duurzaam verdienmodel niet haalbaar.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019