
“Groei door inflatie (prijsverhogingen). De volumes (hoeveelheid verkochte producten) lieten een kleine plus zien.” Het is de bondige conclusie van Sligro Food Group bij de presentatie van zijn omzetcijfers over het derde kwartaal van dit jaar.
Kijk je naar de kale getallen, dan liet Sligro omzetmatig een flinke veer. De omzet in het derde kwartaal van 2025 was in Nederland 570 miljoen euro. Een jaar geleden was dit voor de maanden juli tot en met september nog 631 miljoen.
Tabakeffect
Dat betekent voor Sligro Nederland een omzetdaling van 9,5 procent. Hierbij moet worden aangetekend dat Sligro de verkoop van tabak per dit jaar staakte. Wordt het verlies aan tabaksomzet verdisconteerd, dan is sprake van een gematigde omzetgroei van 2,5 procent. Inclusief België zijn de cijfers voor de gehele foodgroep: een kwartaalomzet van 664 miljoen dit jaar tegen 725 miljoen vorig jaar.
Effect van overname
De kleine plus van het volume motiveert Sligro deels door de inlijving van een regionale horecagrossier. Het licht hogere volume komt namelijk mede door de overname van groothandel GEPU in Utrecht. Dit betekende dat Sligro een bedrag van drie miljoen euro en extra volume aan zijn cijfers kon toevoegen.
Vergelijkbaar beeld verwacht
Als marktleider weerspiegelt Sligro het beeld van de gehele horeca en foodservice: omzetgroei door prijsstijgingen, een uiterst beperkte toename van de bestellingen.
“Vooralsnog voorzien wij ook voor de komende maanden een vergelijkbaar beeld in de markt,” schrijven topman Koen Slippens en financieel directeur Rob van der Sluijs. “De decembermaand zal zoals gebruikelijk voor ons in Nederland nog zeer bepalend zijn.”
Foto: Sligro-topman Koen Slippens, Mediabank Sligro Food Group