NVWA controleert of allergenen-info correct is

Actueel, Achtergrond |
2 maart 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Shutterstock.

De voedselautoriteit NVWA controleert sinds begin dit jaar intensiever op het naleven van de allergenenregels in de horeca. Uit onderzoek dat de controledienst vorig jaar publiceerde, bleek dat lang niet alle horecaondernemers goed op de hoogte zijn van de regelgeving.

Al ruim zes jaar zijn horecabedrijven verplicht aan consumenten desgevraagd informatie te verstrekken over mogelijke allergenen in hun gerechten en producten. Veel horecabedrijven hebben gegevens over ingrediënten die allergieën kunnen veroorzaken op hun menukaart staan. Toch kent een substantieel van de horeca de voorschriften niet of niet goed genoeg, constateerde de NVWA.

Rapport NVWA

De NVWA publiceerde eind vorig jaar een rapport naar aanleiding van onderzoeken in 2016 en 2018. In het rapport staat te lezen: “Op basis van de informatie uit de enquêtes blijkt dat amper 50 procent van de deelnemende bedrijven uit de horeca en de ambachtelijke bedrijven weet welke wettelijk verplichte allergeneninformatie voor niet-voorverpakte producten met de consument moet worden gedeeld.”

Reguliere inspecties

Zowel bij gerichte als reguliere inspecties focussen de inspecteurs van de NVWA daarom de laatste maanden op het naleven van de allergenenregels. De verwachting is dat dit een speerpunt zal blijven als de lockdown in de horeca straks voorbij is. Boetes bij overtredingen kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Een gebrekkige allergeneninformatie wordt beschouwd als een overtreding van de Warenwet; hiermee zijn boetes gemoeid vanaf 525 euro.

Allergenenwetgeving

In de kennisbank op de website van het Nederlands Frituurcentrum vind je alle informatie over allergenen en de wetgeving hierover. Deze informatie is voor iedereen vrij toegankelijk. Daarnaast heeft het Nederlands Frituurcentrum in opdracht van vakvereniging ProFri een speciale e-learningmodule ontwikkeld over dit onderwerp. Door je medewerkers deze digitale leermodule te laten volgen, weet je zeker dat zij over dit onderwerp goed geïnformeerd zijn.

Basiskennis

Het volgen van e-learnings, zoals de module Basiskennis voedselallergenen, en andere trainings- en opleidingsactiviteiten draagt bij tot verdere professionalisering van de frituursector. Vanwege de coronacrisis kunnen frituurondernemers en -medewerkers nog tot eind 2021 kosteloos gebruik maken van de digitale leertrajecten op de website Werkenaankennisenvakmanschap.nl.

Klik hier voor meer informatie over deze tijdelijke actie en de kortingscode

Stickers en informatieflyers

Om frituurondernemers bij deze nieuwe regelgeving te helpen stelt vakvereniging ProFri gratis stickers beschikbaar. Door deze op een voor de consument zichtbare plaats te bevestigen voldoe je als ondernemer aan één van de voorwaarden van deze wetgeving. Bedrijven zijn namelijk verplicht hun klanten te informeren waar zij de informatie over voedselallergenen in het bedrijf kunnen vinden. De aanwezige medewerkers moeten vervolgens de consument kunnen informeren over de voedselallergenen in alle producten die worden aangeboden. Hoe je dat doet lees je verder in de kennisbank van het Nederlands Frituurcentrum.

Klik hier voor de kennisbank allergenen en allergenenwetgeving

Klik hier om de gratis stickers te bestellen