Karten en afhalen: meer frietverkopers in coronatijd

Actueel |
2 maart 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Kartfabrique

Het aantal frietverkopers in ons land is sinds het begin van de coronatijd met vele honderden gestegen. Restaurants, enkele topchefs, maar ook sommige cafés, attractieparken en andere entertainmentbedrijven brengen hun take-away friet actief onder de aandacht.

“Het is eigenlijk onvoorstelbaar hoe populair ons frietje is,” zegt Frans van Rooij van vakvereniging ProFri. Soms zien ProFri-leden met lede ogen hoe ze er nieuwe concurrentie bij krijgen. “Dat is bijvoorbeeld het geval als vlakbij jouw cafetaria ineens een wagen of kraam opduikt van een ondernemer die op deze wijze in coronatijd extra omzet wil boeken.”

Kartfabrique

De noodzaak om afhaalomzet te behalen, leidt soms tot bijzonder creatieve vormen van frietverkoop. Dat is bijvoorbeeld het geval bij kartbaan De Kartfabrique in Utrecht. Aan het circuit waar normaal karts rijden, is een drive-through geschapen, waar friet en andere gerechten kunnen worden afgehaald uit het eigen restaurant.

De Kartfabrique verkoopt tickets om met de eigen auto de drive aan het circuit te bezoeken. Onderweg maakt de klant enkele pitstops met verrassingen en aan het einde wordt de bestelling overhandigd.

Lees ook:
Friettoer van Hans van Wolde vroegtijdig ten einde
Manneken Pis: van vijf naar acht vestigingen