Nathan’s laat impact dark kitchens zien

Actueel |
29 juli 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Nathan’s Famous

Ruim een eeuw oud, maar helemaal bij de tijd. De enorme groei van het aloude Amerikaanse hotdog- en gemaksfoodmerk Nathan’s Famous laat in de praktijk zien welke impact het fenomeen dark kitchen kan hebben.

In 1916 opende Nathan’s op Coney Island bij New York zijn eerste hotdogstand. Tegenwoordig verkoopt Nathan’s onder eigen en andere merken veel meer dan hotdogs.

In het assortiment zitten burgersandwiches, sorberts, wafels, friet met kaas en veel andere gemaksvoeding. Het afgelopen jaar verdubbelde Nathan’s in een oogwenk het aantal vestigingen.

De snelle uitbreiding naar lokale markten binnen en buiten de Verenigde Staten bereikte Nathan’s met dark kitchens die helemaal gericht zijn op bezorging. In achttien landen is Nathan’s in één klap present met 223 dark kitchens. Het leeuwendeel van de bezorgkeukens werd de laatste maanden in gebruik genomen: in maart dit jaar had Nathan’s, naast 213 gewone franchisevestigingen, nog maar 130 dark kitchens.

Het gaat overigens niet alleen om dark kitchens van het hotdogmerk zelf. Moederbedrijf Nathan’s Famous heeft ook nog twee andere formules, namelijk het nieuwe merk Wings of New York (kip) en Arthur Treacher’s, een fish & chips concept dat nieuw leven is ingeblazen. Zijn eerste dark kitchen opende Nathan’s Famous nog maar twee jaar geleden.

Meer over