
Het bezoek aan vestigingen van koffie- en lunchformules is het afgelopen jaar gegroeid. Een totaal van 9,6 miljoen Nederlanders (ofwel 65 procent van de bevolking) bracht minstens één keer een bezoek. Dit waren er bij het vorige onderzoek nog 400.000 minder ofwel totaal 9,2 miljoen.
Dit stelt Multiscope in zijn nieuwe onderzoek naar bezoek van koffie- en lunchformules in Nederland. Hiervoor heeft het bureau enkele duizenden consumenten ondervraagd. De onderzochte formulemerken trokken het afgelopen jaar inclusief herhaalbezoeken ruim 65 miljoen gasten.
Hema: meeste gasten
Opnieuw kregen de Hema-lunchrooms de meeste gasten over de vloer. Bakker Bart en La Place volgden als tweede en derde. De overige koffie/lunchformules in de top 10: Starbucks, Subway, Bagels & Beans, Brownies & Downies, BackWerk, Anne & Max en Dunkin’ Donuts.
“Driekwart ter plaatse”
Over het consumptiegedrag schrijft Multiscope: “Ruim driekwart (76 procent) van alle bestellingen nuttigen klanten ter plaatse, terwijl bijna een kwart (24 procent) kiest voor afhalen. Deze verhouding verschilt sterk per keten.”
Bij onder meer Brownies & Downies, Anne & Max, Doppio Espresso en Coffeelovers ligt het aandeel ter plaatse boven de 95 procent. Bij Dunkin’ Donuts is het aandeel van afhaal 66 procent.
Foto: Shutterstock, Wave Break Media