Mr. Hap geïnspireerd door McDonald’s

Actueel, Achtergrond |
23 augustus 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Oude advertentie Mr. Hap

McDonald’s viert zijn vijftigjarig bestaan in ons land. De komst van het Amerikaanse hamburgerconcern leidde nog in hetzelfde jaar dat McDonald’s neerstreek in Zaandam tot het eerste commerciële franchiseverband in de cafetariasector.

door Ubel Zuiderveld

Met de entrée van McDonald’s, steeg de belangstelling voor franchising in de horeca. Febo was één van de eersten in de frituursector die al kort na 1971 zijn merk in franchise ging geven. Minder bekend is dat eind 1971 in de snackbranche het concept Mr. Hap ontstond.

Hoewel ons land al formules kende en had gekend als Jennen Cafetaria’s, Heck’s en Walk Inn, was Mr. Hap een vroege voorbode van de vele franchiseorganisaties en samenwerkingsverbanden die veel later, rond 1990, in de frituursector van de grond zouden komen, zoals Kwalitaria, Smulwereld en Snackpoint.

Directeur Seven Up

Een koksmuts met daaronder twee dikke wenkbrauwen en een uitbundige snor. Dat was bijna vijftig jaar geleden het logo van Mr. Hap. Onder de hoede van Peter Strijder, oud-directeur van frisdrankmerk Seven Up, kwam op 28 december 1971 Mr. Hap International Franchise Exploitatie Maatschappij definitief uit de startblokken.

Doek viel na drie jaar

Strijder vroeg tienduizend gulden (ruim 4500 gulden) entreefee en een omzetfee van 5 procent. Daarnaast was sprake van 2 procent reclamefee en 2 procent bijdrage aan de kosten voor de boekhouding. Mr. Hap mikte op 500 tot 600 snackbars als deelnemers. Voordeel moest worden gehaald uit centrale inkoop. Het concept was echter maar een kort leven beschoren. Hoewel er in het begin sprake was van 200 belangstellenden, viel het doek in 1974. Er waren toen maar zes Mr. Haps meer over.

Omzet nu 350 miljoen

Met name groothandels lanceerden twintig jaar later op grote schaal samenwerkingsverbanden. Denk maar eens aan Big Snack (Sligro) en AnyTyme (Hanos). Nog altijd spelen grossiers een grote rol bij de huidige cafetariaconcepten. Op dit moment zijn er 18 grotere cafetariaformules actief. Opgeteld hebben ze ongeveer 950 vestigingen en een jaaromzet van 350 miljoen euro ofwel bijna 370 duizend euro per cafetaria, snackbar of frituur.