“Michelingids” voor frituurspeciaalzaken?

Actueel |
21 maart 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
AD friettest is niet meer / UZM

Vakvereniging ProFri en het Nederlands Frituurcentrum ontwikkelen plannen om te komen tot een soort “Michelingids” voor frituurspeciaalzaken in Nederland. “Nadrukkelijk géén ranking, want ondernemen is geen wedstrijd, maar een jaarlijkse eregalerij van cafetaria’s, snackbars en frituren die zich elk op hun eigen manier onderscheiden,” licht directeur Frans van Rooij toe.

De twee organisaties willen de branche betrekken bij de totstandkoming van een dergelijke “eregalerij” met frituurbedrijven. Van Rooij: “We denken niet dat het initiatief al dit jaar concreet wordt, we nemen er de tijd voor. Ondernemers die goede suggesties hebben, zijn welkom met hun ideeën. We kunnen ons ook voorstellen dat ons Goed Gefrituurd Keurmerk en bedrijven met bekroonde ambachtelijke producten mede een basis gaan vormen.”
Hoewel het idee voor een “Michelinfrituurgids” al eerder ontstond, is de gedachte extra actueel geworden doordat zowel Algemeen Dagblad als vakblad Snackkoerier aankondigden te stoppen met respectievelijk de AD Friettest en de Cafetaria Top 100. De Cafetaria Top 100 is na 15 edities om organisatorische en financiële redenen stopgezet. Van Rooij: “Daarnaast hebben wij zelf een punt achter de Week van de Friet gezet, net als de AD Friettest gericht op de consument. Het is dus niet onlogische dat we zoeken naar een nieuw middel om onze branche zowel bij de consument als vakgenoten jaarlijks in de schijnwerpers te zetten.”

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 11 – Voorjaar 2019