McDonald’s staakt eigentijdse concept CosMc’s

Actueel |
2 jun 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

McDonald’s sluit zijn vijf CosMc’s vestigingen. Met dit eigentijdse concept speelde McDonald’s in op de snelgroeiende markt van eigentijdse Amerikaanse formules met kleurrijke drankjes, hippe thee en zoete versnaperingen en tussendoortjes voor jongere generaties.

De naam CosMc’s baseerde McDonald’s op een buitenaards figuurtje dat lang geleden een rol speelde in de marketing van de hamburgerketen. Twee jaar geleden opende in Illinois, de thuisstaat van Mc, de eerste CosMc’s zijn deuren, inclusief een drive-through. McDonald’s kondigde destijds aan dat het in de staat Texas nog negen CosMc’s wilde openen. Het bleef in Texas echter bij vier zaken.

Generatie-Z

Net als in ons land, zijn zaken met zoete drankjes, ijsjes, koekjes, cakes en andere tussendoortjes in de VS al langer in trek, vooral bij Generatie-Z. Het staken van het experiment met CosMc’s lijkt mede ingegeven door matige resultaten van McDonald’s. Zowel op thuismarkt Amerika als in andere delen van de wereld vallen de verkopen en resultaten tegen.

In verschillende landen kampt McDonald’s zelfs met een dalende omzet. Dit is mede het gevolg van sterk gestegen verkoopprijzen, waardoor de consument voorzichtiger omgaat met zijn bestedingen. Bovendien stellen Amerikaanse marktdeskundigen dat de beleving en klanttevredenheid bij de restaurants onder druk staan.

McDonald’s heeft aangekondigd een deel van het CosMc’s assortiment te gaan testen in reguliere vestigingen in de VS.

Afbeelding: menukaart CosMc’s, McDonald’s Corp