
Als de verkoopprijs wordt opgedeeld, onderschat de klant vaak de totaalprijs. Met deze gedachte in het achterhoofd, ging dagblad De Volkskrant op stap door Tilburg met een marketingdeskundige. De vraag: “Waarom staat de mayo apart op het menu?”
Hoewel er altijd cafetaria’s waren die het al deden, is het toenemend de standaard geworden om porties saus apart op de kaart te zetten, al dan niet verpakt in cupjes. Deze ontwikkeling kreeg een extra impuls door delivery. Immers, op de online menukaart is saus bijna altijd een apart segment.
“Gunstig voor verkoper”
Dagblad De Volkskrant laat marketingdeskundige Tatiana Sokolova van de Universiteit Tilburg hierover aan het woord tijdens een wandeling door de stad. Sokolova zegt: “Natuurlijk, de saus en friet staan apart. Dat maakt het lastig voor klanten om het totale bedrag te berekenen en dat kan gunstig uitpakken voor de verkoper.”
Klein, medium, groot…
“De klant blijkt in specifieke gevallen de totale prijs van losse producten te onderschatten,” schrijft De Volkskrant op basis van Amerikaans marketingonderzoek. “Een frietje van 3,85 euro met daarnaast een bakje saus voor 0,85 euro lijkt daar een perfect voorbeeld van.”
In het verhaal komt ook de aloude keuze tussen klein, medium en groot, bijvoorbeeld bij milkshakes, aan bod. De medium-optie is nog altijd de populairste.
Foto: Shutterstock, door Kari Photo