Mark Rutte: “Ga met braadpan hamburgers halen bij McDonald’s…”

Actueel |
5 juli 2023 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten

Mark Rutte roept Nederlanders op om voortaan met hun braadpannetje bij McDonald’s hamburgers te halen. De premier liet hierover een reclamebureau een spotje maken. Het is vanavond te zien op televisie en sociale media.

door Ubel Zuiderveld

Aangemoedigd door de premier, bereidde de minister van economische zaken ondertussen voor supermarkten een campagne voor.

Micky Adriaansens heeft het script van de bijbehorende commercial al op het bureau van haar departement liggen. Het spotje wordt volgende week gelanceerd. De minister moedigt klanten aan om met een emmertje hun stroop te halen bij Albert Heijn. “Lekker lepelen zoals vroeger. Neem een houten lepel mee naar de Appie voor ouderwets stroperige service.”

“Verrassing, geen overleg vooraf”

Zowel Rutte als Adriaansens weten zeker dat burgerrestaurants en supermarkten dolblij zijn met deze gratis marketing van het kabinet. Het kost ze immers niks: de ministeries hebben eigenhandig reclamemakers ingeschakeld. Het is een verrassing: daarom is er vooraf bewust geen overleg gevoerd met de marktleiders Albert Heijn en McDonald’s zelf.

Fakenieuws?

Fakenieuws? Nee hoor, dit is de afgelopen paar weken allemaal écht gebeurd. Wel spelen in de werkelijkheid andere partijen de hoofdrol. Ongevraagd en zonder enig overleg vooraf heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen een hele branche opgezadeld met een gebruik uit lang vervlogen tijden. Friet halen met een pannetje.

Leuk, dacht Vivianne. Ze had van haar ouders weleens gehoord dat ze zo vroeger friet haalden thuis in Limburg. Nu ze toch, en terecht natuurlijk, bezig was met maatregelen tegen plastic verpakkingen, kon de staatssecretaris mooi eigenhandig dat frietpannetje weer tevoorschijn toveren.

Vivianne was zo enthousiast over haar eigen idee dat ze meteen creatieve reclamemakers aan het werk zette. Ze hield dit voor de duizenden frietzaken in ons land even geheim. Ze sprak er dus vooraf verder met niemand over, noch op haar ministerie van infrastructuur en waterstaat, noch met de buitenwacht.

“Net als vroeger, heerlijk toch?!”

En zo verscheen een nostalgisch tafereeltje op de schermen in miljoenen huishoudens. Wel werd er een Engelse marketingterm op het pannetje losgelaten: de boodschap was BYO ofwel “bring your own”. “Ga jouw friet en snacks halen met een pannetje zoals je deed in 1960,” zei Vivianne via de commercial tegen de gezellige Nederlanders thuis voor de buis. “Dat is leuk, net als vroeger, heerlijk toch?!”

“Snackbar op de hoek doet de natie kwaad”

Het is niet de eerste keer dat de overheid over de daken van de typisch Nederlandse snackbars om de hoek zomaar plompverloren rare boodschappen de ether in slingert. De afgelopen jaren verketterden een heel stel ministers, staatssecretarissen, wethouders en overheidsadviseurs aan de lopende band onze 5500 vaderlandse frietzaken.

“Hun vet doet kwaad aan de ganse natie, er mag er geen één meer bijkomen. Ze moeten weg uit onze buurten en straten…” Dat was de reclameboodschap die bestuurders en hun klankborden met regelmaat over Nederland uitstortten. Nee, ze zeiden niet “er mag geen supermarkt meer bijkomen, alle snoep, chips en cola moet de rekken uit…” Nadrukkelijk waren steevast de vaderlandse snackbars met enkele tonnen omzet de afgelopen jaren het mikpunt.

Of moeten we het allemaal maar zien als “wat men lief heeft, kastijdt men”?

Kan Mark dit goedmaken?

Kunnen de regenten dit allemaal nog goedmaken? Ja hoor. Het wordt tijd dat het voltallige kabinet in een spotje zijn liefde betuigt aan de friet van onze mooie duizenden vaak kleine, charmante frituurspeciaalzaken, die vrijwel alle een belangrijke sociale functie bekleden in hun buurten.

Ja, er moet een commercial komen waarin Rutte, Adriaansens en Heijnen een ode brengen aan ons voedzame plantaardige streekproduct de aardappel. De gefrituurde aardappelstangen van eigen bodem, de duurzame aardappel met een uitzonderlijk lage footprint, de aardappel waarmee Nederland letterlijk en figuurlijk groot is geworden.

Excellentie, wij rekenen op u. Als voormalig werknemer van ’s lands grootste snackmaker kent u de branche van haver tot gort. Neem als minister-president uw verantwoordelijkheid voor de lekkernij des vaderlands, die inmiddels de hele wereld overgaat.