Laat de frituurbranche de Sint in de steek?

Trivia |
2 december 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Febo, archief

De frituurbranche lijkt niet bijster warm te lopen voor Sinterklaas. Ligt het aan de coronapandemie? Of verdringt de Kerstman ook in cafetaria’s, snackbars en frituren het feest van de Sint en zijn pieten?

Een zoektocht op sociale media, levert een schrale Sinterklaasoogst op dit jaar. Bij een enkele cafetaria mogen kinderen ondanks de avondlockdown toch hun schoenen zetten.

Kijken we naar de formulebedrijven, dan is het actiegehalte rond de Sint eveneens mager. Bij Kwalitaria kunnen kinderen een mijter versieren. In de folder van Snackpoint zijn de Sint en de kerstman op een slimme manier gecombineerd voor acties in de feestmaand december.

Frituurwereld blikt met enige weemoed terug op Sinterklaasacties van de afgelopen jaren.

Speculaaskroket

Het is alweer zeven jaar geleden dat Febo zijn speculaaskroket ten doop hield, een S-vormige kroket gevuld met echte speculaas. Het was een knipoog naar het verleden van de Amsterdamse automatiekketen; die begon in 1941 namelijk als banketbakkerij. Febo verkocht de speculaaskroket tijdelijk, voor slechts een euro.

Een jaar na Febo’s speculaaskroket, introduceerde ’t Vosje in Rosmalen de pepernootkroket, een kroket gevuld met kruidnootdeeg. Ook alweer een tijdje geleden: het patatje pepernoot van ’t Pelkhuisje in Winterswijk. Een frietje zonder pepernoten, maar met plakjes frikandel als topping, die net op èchte pepernoten leken.

Sinterdel

Vier jaar geleden bedacht creatieveling Freek Haverman, ook de geestelijk vader van de snack Krokodel, de Sinterdel. Het is een S-vormige frikandel met mayo, schaafsel van de pepernoot en wat los strooigoed erbij. Het was overigens niet de eerste gehaktsnack in lettervorm. Van Oers maakte in 2015 voor Smullers de Snackletter, die op dertig stations werd verkocht. Smullers werd inmiddels het eigendom van een Frans bedrijf. In Frankrijk weten ze niet wie hun zuiderbuur Sinterklaas is.

Kroketletters

Ook de fabrikanten in de branche laten Sinterklaas een beetje in de steek. Mora had vorig jaar nog een speciale Sint-giveaway in de vorm van speciaal snackdoosje. Dit jaar blijft de Sint-marketing bij producenten en grossiers afwezig; Frituurwereld kon in elk geval niets vinden. Gelukkig is er nog de Croquette Boutique in Utrecht. Ook dit jaar worden er weer kroketletters gemaakt, in vijf verschillende smaken. Wie een diepvriesletter wilde, moest ze van tevoren online of in de winkel bestellen. Op dit moment zijn er alleen nog enkele exemplaren los verkrijgbaar in de Croquette Boutique.

Kwalimijter

Verder is er dus nog de Sintactie van Kwalitaria, in combinatie met het kindermenu Kwalibox. “Laat iemand je hoofd opmeten, even lijmen of een plakbandje en klaar! En kom naar je Kwalitaria met jouw versierde mijter op je hoofd, dan wacht er een lekkere verrassing op je, beloofd!” De goodiebag die Snackpoint uitdeelt staat dus zowel in het teken van de Sint als de kerstman. Er zitten enkele gratis eet- en drinkwaren in de feesttas.