Impact van tussenmomenten groeit

Geen categorie |
21 juni 2017 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Groei in de nacht / McDonald’s corp

Het belang van tussentijdse eetmomenten groeit. In Nederland zijn harde gegevens beperkt. Recent onderzoek van de Belgische Foodservice Alliance wijst uit: “Traditionele bezoekmomenten zoals de lunch en het diner vervagen. Van alle consumpties in foodservice, vindt 32 procent plaats tijdens een tussendoor-moment, in de voormiddag tussen 9 uur en 12 uur of in de namiddag tussen 14 uur en 17 uur.”

McDonald’s Nederland bespeurt deze verandering ook – steeds meer vestigingen zijn 20 tot 24 uur per dag geopend. Vorig jaar groeide de ochtendomzet (tot 11.00 uur) met 17,3 procent. De verkoopcijfers in de nachtelijke uren lagen zelfs 19,5 procent hoger. Dat is fors meer dan de totale omzetgroei van 8,6 procent in 2015.
Ook de Rabobank wijst in zijn rapport Eetgelegenheden op de nieuwe consumptiepatronen: “Door de veranderende samenstelling in huishoudens (meer singles, meer ouderen) en het doorbreken van traditionele leefpatronen (opkomst nieuwe werken, verdwijnen 9-5 mentaliteit, meer buitenshuis willen beleven), zal de consument meer en meer op andere plekken en tijdstippen willen consumeren.” Rabobank wijst erop dat online-aanbieders op deze behoefte nu al volop inspelen. Frituurwereld besteedde in nummer 1 al uitgebreid aandacht aan de verwachte groei van het aantal (kleine) eetmomenten buitenshuis.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 4 – Zomer 2017