“Horeca oordeelt steeds positiever over huismerken”

Actueel |
11 aug 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De horeca oordeelt steeds positiever over huismerken van groothandels. Group7 stelt na eigen onderzoek: “De helft van de ondervraagde ondernemers stelt dat de kwaliteit van huismerken gelijkwaardig is aan A-merken. Ruim een derde vindt huismerkproducten zelfs beter van kwaliteit.”

Het bureau voor foodmarketing zegt dat er steeds minder een taboe rust op het gebruik van huismerken in de horeca: “Inmiddels geeft 28 procent in het onderzoek van Group7 aan huismerken zichtbaar voor de gast of klant te gebruiken.” Het drukken van de kosten speelt voor horecaondernemers een grote rol bij de keuze voor huismerken, daarna de prijs/kwaliteit verhouding.

“Friet nog vaak A-merk”

Ook schrijft Group7: “Vooral in productgroepen zoals frisdrank is de voorkeur voor A-merken nog duidelijk. Daar geeft 78 procent van de ondervraagde ondernemers de voorkeur aan een A-merk. Ook koffie, thee en friet wordt een aanzienlijk deel als A-merk ingekocht.” Bij friet geeft 49 procent van de ondervraagde ondernemers de voorkeur aan een A-merk.

Belemmering van huismerk

Ondernemers zien ook belemmeringen bij een keuze voor huismerken, aldus Group7. “Als grootste nadeel van een huismerk ten opzichte van een A-merk ervaren zij dat bij een wisseling van groothandel de producten moeten worden aangepast. Dit aspect wordt door 31 procent van de respondenten genoemd. Daarnaast geven ze aan dat huismerkproducten minder bekend zijn bij hun gasten en dat het assortiment beperkter is.”

Eerder onderzoek

Uit eerder onderzoek van Group7 bleek dat 12 procent van de horeca helemaal geen A-merken gebruikt. Liefst 88 procent van de ondervraagden in de horeca gebruikt dus (ook nog gewoon) A-merken. 29 procent doet dit zichtbaar voor de gast.

Met name ondernemers in de fastservice-sector vinden het belangrijk om A-merken te gebruiken, aldus Group7 in dit eerdere onderzoek. Belangrijkste argumenten om voor A-merken te kiezen zijn: de zichtbaarheid voor de klant/gast, de constante kwaliteit, smaak en bekendheid bij de klant.

Foto: Shutterstock, door Denys Kurbatov

Meer over