Het wordt steeds voller op de bezorgmarkt

Actueel |
21 september 2017 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Dalende winst? / Shutterstock Lumen Photo’s

Het was al vol, maar het wordt nog steeds voller op de markt van maaltijdbezorging. Alleen al Thuisbezorgd.nl telt bijna zevenduizend maaltijdbezorgers. Daaronder zijn veel zelfstandige horecabedrijven, waaronder honderden cafetaria’s. Na McDonald’s en Burger King kondigden recentelijk bovendien ook KFC en Van der Valk in Ugchelen aan met delivery te starten. Zelfs de HEMA gaat de deliverymarkt verkennen.

Bij McDonald’s en KFC is opmerkelijk dat ze de bezorging niet zelf ter hand nemen maar uitbesteden. McDonald’s startte een proef met bezorging in Amsterdam en Amstelveen. UberEATS regelt de digitale afhandeling en bezorging. KFC werkt in Zuid-Nederland met bezorging via e-bikes van Thuisbezorgd.nl. Thuisbezorgd.nl wilde aanvankelijk helemaal niet zelf gaan bezorgen, maar is dit toch gaan doen uit concurrentieoverwegingen. Met name in Amsterdam maken restaurants op grote schaal gebruik van diensten als UberEATS en Foodora, die ook het vervoer regelen. Thuisbezorgd.nl zag hierdoor het marktaandeel van zijn platform dalen in de hoofdstad.

Cafetaria’s die overwegen het maaltijdvervoer uit te besteden aan dergelijke intermediairs, moeten wel rekenen op een gepeperde rekening. Het afdrachtpercentage bij gewone digitale platforms is circa 12 procent; inclusief fietsvervoer beloopt dit al snel minimaal 30 procent. Deze ontwikkeling betekent dus dat een groot deel van de deliveryomzet belandt bij branchevreemde bedrijven buiten de horeca.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 5 – Najaar 2017