Fontys: “Snackbar is een sociaal knooppunt”

Actueel |
27 februari 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Remy Waterschap ontvangt fotoboek, foto: Fontys Hogeschool

De snackbar als sociaal knooppunt. Met dit uitgangspunt voerden onderzoekers en studenten van Fontys Hogeschool in Eindhoven bijna een jaar lang gesprekken in zeven snackbars in de lichtstad. Doel: het optekenen van verborgen verhalen uit wijken en buurten.

Deze maand werd het resultaat “Frietje met onderzoek” door Fontys gepresenteerd bij snackbar De Frituurhal in Eindhoven. Het onderzoek is mede uitgevoerd in opdracht van de gemeente Eindhoven.

Projectleider Niels van Maaren zei in een toelichting: “We kwamen bij de frituur uit omdat dat toch wel een sociaal knooppunt is. Hier hoor je dingen die anders verborgen blijven en niet met een enquête of een andere methode boven water komen.” Van Maaren wilde met zijn mede-onderzoekers de verhalen horen die achter data, feiten en cijfers schuil gaan.

“We zijn achterstand en armoede”

Van Maaren overhandigde het eerste exemplaar van het onderzoek aan frituurondernemer Remy Waterschap. Waterschap begrijpt dat de onderzoekers kiezen voor de frituurbedrijven van hem en zijn collega’s. In een toelichting aan de media, zegt Waterschap: “Hier zie je heel duidelijk de effecten van de dubbele snelheid in de samenleving. We zien mensen waar je echt aan merkt dat ze achtergesteld worden en dat de die achterstand steeds groter wordt. Veel van die mensen hebben straks niet veel meer in het vooruitzicht dan armoede.”

Klant mist het buurthuis

Waterschap staat dichtbij de mensen. Zoals veel van zijn collega’s oordeelt hij niet, zegt hij, maar weet hij goed wat er speelt in de buurt waar zijn zaak gevestigd is. Hij hoort bovendien van zijn klanten hoe er gedacht wordt over actuele kwesties in de politiek en de economie.

In de gesprekken die Fontys voerde, werd ook gevraagd wat de frituurklanten voor de buurt zouden doen als ze 10.000 euro tot hun beschikking zouden hebben. Eén van de klanten miste het buurthuis (verdwenen door subsidie) en de blaaskapel die er repeteerde. Totaal zijn in het onderzoek tachtig interviews opgenomen. Ook andere voorzieningen die in de loop van de jaren verdwenen, worden gemist blijkens de gesprekken.

“Politiek alert houden”

De deelnemende zeven frietzaken kregen elk een fotoboek, waarin de cafetaria’s door de onderzoekers zijn geportretteerd. Waterschap zei in reactie hierop tegen de vertegenwoordigers van Fontys: “Natuurlijk ligt het bij de politiek om dit soort problematiek op te lossen, maar het is wel aan ons om ze alert te houden. Dat we daar op deze manier aan mee kunnen werken, is alleen maar fijn. En dat ik er dan ook nog eens zo’n mooi boek aan overhoud, is de kers op de taart.”