
Fastfood heeft in ons land een matig tot slecht jaar achter de rug. Grote formules als McDonald’s, Domino’s, KFC, Subway en Burger King zagen in 2024 de omzet maar mondjesmaat groeien of kampten zelfs met dalende verkoopcijfers.
Dit blijkt uit het recent verschenen Food500-rapport van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Zowel marktleider McDonald’s, Burger King als Domino’s Pizza kampten met dalende omzetten. Bij McDonald’s ging het zelfs om ruim vier procent. De cijfers van de twee Amerikaanse burgerformules zijn overigens gebaseerd op ramingen.
Magere groei KFC
Ook de verkopen van Amerikaanse merken als Subway en Starbucks lieten een veer. KFC Nederland boekte weliswaar nog groei, maar die bleef vorig jaar beperkt tot een magere 200.000 euro. Omdat deze groei lager ligt dan de inflatie, was ook bij KFC sprake van minder en/of kleinere bestellingen.
Het Food500-rapport stelt vast dat voor het hele segment gemaksvoeding sprake is van “volumedaling en vraaguitval”.
“Fastfood geen alternatief”
“De prijzen bij sommige spelers in het segment Gemak, zoals fastfoodrestaurants, stegen in de afgelopen tijd zo snel, dat veel Nederlanders deze zaken niet meer altijd als alternatief beschouwen voor bijvoorbeeld casual restaurants,” stelt het FSIN in een toelichting.
Het kennisinstituut voorspelt op grond van onderzoek dat de vraaguitval in 2025 zal doorzetten. Ook maaltijdbezorging deelt in de malaise. Zo bleef de omzet van Thuisbezorgd.nl, onderdeel van Just Eat Takeaway, in 2024 stationair.
Foto: Shutterstock, Hano Hiki