Den Tol: met pannenkoek op de franchisetoer

Actueel |
9 jul 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Pannenkoekformule Den Tol is gestart met de werving van franchisenemers. Het bedrijf bestaat sinds 1992. Momenteel heeft Den Tol pannenkoek- en lunchrestaurants in Velp, Plasmolen, Beuningen en Herpen.

Den Tol Pannenkoeken & Lunch wil verder groeien via franchising. “Als franchisenemer bij Den Tol sta je er niet alleen voor. Je bouwt aan je eigen zaak met de kracht van een bewezen formule achter je,” aldus het bedrijf. “Onze vestigingen draaien al jarenlang stabiele omzetten tussen de €850.000 en €1.400.000 per jaar, waarbij een gezonde marge en beheersbare kostenstructuur centraal staan.”

NK Lekkerste Pannenkoek

Den Tols vestiging in Velp won begin dit jaar het NK Lekkerste Pannenkoek tijdens de Horecava in de Amsterdam RAI. De winnende pannenkoek Champagne Supernova is gemaakt van een beslag met amandel, vanille en citroen. De topping bestaat onder meer uit witte chocolade-champagnemousse, een passievrucht-cremeux, pistache-crème en een lauwwarme witte chocolade-frambozensaus.

Formuleaandeel nog gering

Dat ook Den Tol zich ontwikkelt richting een franchiseformule, past in een trend. Er bestaan al concepten als De Pannekoekenbakker, Pannenkoe, Pannenkoekenhuis, naast kleinere formules met Amerikaanse pancakes. Op dit moment telt Nederland ongeveer 340 gespecialiseerde pannenkoekrestaurants. Hiervan opereren momenteel ruim veertig onder een merk- en formulenaam.

“Langjarig succes”

Pannenkoekrestaurants zijn al langjarig een succesformule in de Nederlandse horeca, aldus ABN Amro vorig jaar in een analyse van de markt. In deze analyse stelde de Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants (VEP): “De vergrijzing zorgt ervoor dat meer opa’s en oma’s met hun kinderen en kleinkinderen de weg naar pannenkoekenrestaurants vinden.”

Foto: Champagne Supernova van Den Tol Velp, promofoto Stichting Lekkerste Wedstrijden

Meer over