De expansie van langer bestaande hamburgerconcepten stagneert. Zelfs de Amerikaanse burgermerken McDonald’s en Burger King groeien gematigder. Ondertussen expanderen relatief nieuwere burgermerken wel verder. Merken als Le Smash, Johnny Burger Co en Thunderbuns hebben de wind in de zeilen.
Zo blijft ook Fat Phill’s blijft uitbreiden. Bij het burgerrestaurant van Amsterdammer Armin Vahabian staat de teller nu op 22 vestigingen. De grootste groeier van de laatste jaren is echter Johnny’s Burger Company. In bijna drie jaar tijd kwamen er ruim twintig vestigingen bij. Dit brengt het totaal op 58 burgerzaken staat. Via online-kipmerken timmert Johnny’s Burger Co bovendien eveneens goed aan de weg.

Andere burgermerken
Le Smash is nu present op elf locaties. Waar dit smashburger-concept voorheen focuste op de grootste steden, in het bijzonder Amsterdam, zijn nu ook kleinere steden als Breda, Groningen, Maastricht en Leiden veroverd.
Het Rotterdamse smashmerk Drippy’s heeft nu drie vestigingen, waarvan één in Amsterdam. Het Duitse burgerconcept Hans im Glück vestigde zich dit jaar in de hoofdstad en Den Haag.
Burgers en shakes
Burger Business, het Build Your Own burgermerk van Food Franchise Company (FFC), opende de laatste maanden nieuwe zaken in onder meer Utrecht-West, Amstelveen, Almere-Oost, Enschede en Den Haag. Voor andere steden is FFC op zoek naar franchisenemers. Ook Burger ’n Shake groeide door: er kwamen drie outlets bij, waarmee het totaal nu staat op tien.
Groei bij virtual brands
Virtuele burgermerken kregen de afgelopen maanden de groeistuipen. Het gaat veelal om brands die door techbedrijven voor delivery en afhaal zijn ontwikkeld. Bestaande horecabedrijven kunnen de merken franchisen. Via een plekje op de platforms, kan de klant rechtstreeks bij hen bestellen.
Virtuele burgermerken als Thunderbuns, JFK Burgers, Fat Smash, K-Smash, Smash Shack, Orgasmeat en Burgerix zijn in vele tientallen horecakeukens te vinden.

































