Concurrentie groeit, omzet blijft achter

Actueel, Achtergrond |
25 augustus 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Flitsbezorging. Foto: Getir.com.

De concurrentie in de horeca blijft zienderogen groeien. Het aantal bedrijven neemt echter veel sneller toe dan de totale horecaomzet. Het gevolg: lagere gemiddelde omzetten en minder rendement per bedrijf.

door Ubel Zuiderveld

Zelfs in coronajaar 2020 groeide het aantal horecabedrijven opnieuw sterk. Het CBS registreerde dat zich 4740 restaurants, hotels, cafetaria’s en cafés lieten uitschrijven bij de Kamers van Koophandel. Maar vorig jaar kwam er 7425 starters in de horeca bij.

Winstgevendheid

Gaan we verder terug, dan wordt duidelijk zichtbaar dat sprake is van wildgroei. Tien jaar geleden waren er in ons land 45.505 horecazaken en vijf jaar geleden 51.670. Op dit moment telt het CBS er liefst 65.410. Het aantal directe concurrenten in het segment fastfoodrestaurants, cafetaria’s en andere spijsverstrekkers neemt eveneens flink toe: 12.635 vijf jaar geleden, 15.180 nu.

De groei van de horecaomzet houdt, afgezien van coronajaar 2020, geen gelijke trend met de toename van het aantal bedrijven. Dit betekent dat de omzet en het rendement per bedrijf onder druk staan. Uit cijfers van het CBS valt op te maken dat de gemiddelde omzet per horecabedrijf in 2009 nog €381.500 was. Het is inmiddels gedaald naar slechts €301.000.

Flitsbezorging

Concurrenten die door het CBS niet worden geregistreerd, manifesteren zich daarnaast ook steeds nadrukkelijker op de horecamarkt. Gedreven door bestelapps, doemen soms ineens uit een onverwachte hoek nieuwe uitdagers op. Een relatief nieuw fenomeen zijn flitsbezorgers als Gorillas, Getir en Flink. In de grote steden van ons land, bezorgen ze binnen 10 minuten kleine boodschapjes thuis of op elke andere denkbare plek.

Flitsbezorgers vormen ook een directe bedreiging voor cafetaria’s. Ter illustratie is dit voorbeeld van een flitsbezorgklant in Rotterdam veelzeggend: “Ik bestelde een kapsalon bij een shoarmazaak. Maar de gekoelde blikjes cola vond ik er te duur en die heb ik dus via Gorillas laten komen.” In de kinderschoenen staat in ons land bovendien nog de ontwikkeling van dark kitchens (delivery vanuit productiekeukens): ook dit segment registreert het CBS (vooralsnog) niet.