Cafetariabranche in gesprek over alternatief voor prijsverhogingen

Actueel |
8 maart 2022 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Crisistoeslag voor frietklanten? Foto: Shutterstock

Overal in Nederland, en zeker ook in de cafetariabranche, zijn prijsverhogingen het gesprek van de dag. Maar zijn prijsverhogingen altijd nodig? Producenten gaan daarover met elkaar in gesprek.

“Waarom zou je keer op keer de prijzen verhogen?” Dat vraagt Narin Mankoe, commercieel directeur van Bakkerij Kamstra, zich hardop af. “Zijn er misschien ook andere mogelijkheden? Je zou bijvoorbeeld bij elke bestelling standaard een energietoeslag of crisistoeslag kunnen rekenen.” Bij een dergelijke oplossing is een heldere communicatie in de richting van de gast in ieder geval cruciaal.

Over deze en andere zaken gaan producenten uit de food en horeca vrijdag 11 maart met elkaar in gesprek tijdens een Teams Meeting genaamd Let’s Talk. “De soep is behoorlijk aan het borrelen en koken. Dus is het tijd om bij elkaar te komen, net zoals we tijdens corona deden,” zegt Mankoe. Ook ProFri-directeur Frans van Rooij is van de partij.

Crisistoeslag voor cafetariaklanten

De Bedoeling is dat producenten gedachten en ideeën uitwisselen om elkaar, maar ook de eindgebruikers in de horeca, te helpen in deze barre tijden van sterk stijgende energie- en grondstofprijzen. Het idee van een vaste crisistoeslag voor alle klanten van de cafetaria, komt niet uit de lucht vallen. “Ik leen het van Johan Poortvliet”, zegt Mankoe. “Toen hij directeur was van Farm Frites en de aardappelprijzen extreem hoog waren, introduceerde hij een misoogsttoeslag van twee euro voor zijn klanten. Voordeel: je houdt de prijslijst intact. Is de crisis over, dan gaat de toeslag er weer af.”

Behoud van klanten

Ook Mankoe ziet dat veel cafetariaondernemers nu radeloos zijn. “Logisch als je ziet welke energierekening er nu bij hen op de mat valt. Maar ga je voortdurend je prijsbord veranderen of kijk je naar andere oplossingen? De kern van alles is communicatie en het behoud van de klanten. Door bijvoorbeeld een vaste toeslag per gast, houd je de basisprijzen relatief laag. Daardoor blijft de prijsperceptie zoals hij is: je wilt per slot van rekening voorkomen dat iedereen zijn frikandellen bij de supermarkt gaat halen.”

Aanmelden als producent

Producenten in food en foodservice kunnen zich via Whatsapp aanmelden voor Let’s Talk (start vrijdag om 13.00 uur) op nummer 06 – 4137 3399. De bedoeling is dat de Let’s Talk Teams Meetings later nog gevolgd worden door een editie voor cafetariaondernemers en een editie voor grossiers.