Big Bread Kitchen: “Je moet blijven vernieuwen”

Achtergrond |
21 september 2018 |
Leestijd ± 3 tot 5 minuten

“Een concept is nooit af. Je moet blijven vernieuwen.” Aan het woord is Sheng Chen, eigenaar van Big Bread Kitchen. De formule met inmiddels 17 vestigingen begint in Breda aan een volgend hoofdstuk. De pilotstore op een uitstekende locatie ademt beleving en heeft veel te bieden. “Met snacks en friet alleen red je het niet. Dat vraagt een actieve houding en de bereidheid om te investeren, kortom echt ondernemerschap.”

Tekst en foto’s Frituurwereld en Big Bread

Sheng Chen houdt niet van achterover leunen. Hij denkt in kansen en is altijd op zoek naar locaties voor zijn formule en rasondernemers die zijn zaken op een succesvolle manier kunnen runnen. Chen, geboren in China, houdt de sector goed in de gaten en kijkt regelmatig elders in de wereld rond om trends te ontdekken en ideeën op te doen. Niet voor niets is Chen vaak van de partij op ProFri-bijeenkomsten. “Ik ben er constant mee bezig. De doorontwikkeling van onze formule is van levensbelang. Je moet niet bang zijn om een concept aan te passen, je bent namelijk nooit klaar. Behoeftes en het tijdsbeeld veranderen nou eenmaal. Investeren en verbouwen zijn dan ook onlosmakelijk verbonden aan onze sector.”

Uitbreidingsdrift

In 2003 ging hij van start met Big Bread in Tiel. Het groeide al snel uit tot een snackketen. In eerste instantie waren het vooral familieleden die de scepter voerden in de cafetaria’s. Maar in 2008 ging Chen in zee met franchisenemers. Inmiddels is in Breda dus de zeventiende vestiging geopend (die alle collectief lig zijn van vakvereniging ProFri). Met nieuwe zaken in Geldermalsen, Hilvarenbeek en Drunen later dit jaar komt de teller zelfs op twintig te staan. Daarmee is de uitbreidingsdrift van Big Bread Kitchen overigens nog niet voorbij. “Het is onze intentie om met vijf per jaar te groeien, in 2020 zouden er dan dertig zaken zijn. Schaalgrootte zorgt voor inkoopvoordeel op alle terreinen. Daarnaast haal je met veel verschillende ondernemers veel kennis in huis. Daar profiteert de hele organisatie van.”
De naam Cafetaria Big Bread veranderde al eerder in Big Bread Kitchen. Een aanpassing om de brede opzet van het concept te benadrukken. De slogan ‘Enjoy, fresh and tasty’ haakte in op de behoefte van de moderne consument. Genieten, vers en lekker. Daar is het om te doen, wist Chen als geen ander. Deze speerpunten zijn verder verfijnd in de pilotstore in Breda die op 11 juli haar deuren opende. Je voelt je in de sfeervolle zaak met een fraai buitenterras gelijk welkom. De inrichting oogt luxe en warm. Medewerkers zijn uiterst gastvrij en vriendelijk.

Eerst onhaalbaar

“We willen uitgroeien tot een echte ontmoetingsplek”, vertelt franchisenemer Patrick Melis die de Bredase vestiging samen runt met zijn partner Bertilia Rodriqeuz. Zij vervolgt “Deze locatie is daar uitermate geschikt voor, want ze vormt het hart van vier wijken met een verzorgingsgebied van meer dan 30.000 inwoners.” Het toeval bracht Patrick, Bertilia en Sheng samen. Het stel, eigenaar van T&Espresso in Raamsdonkveer, had interesse om de voormalige zaak aan het Dr. Struijckenplein in Breda over te nemen. “Dat bleek een onhaalbare kaart, geen bank wilde het financieren”, legt Patrick uit. Niet veel later toonde Sheng belangstelling in de locatie. “We kwamen met elkaar in contact en er was gelijk een klik”, aldus Bertilia. Voor Big Bread Kitchen was het benodigde geld voor een opknapbeurt geen probleem. “Deze ondernemers steken hun hart en ziel in het bedrijf, streven een hoge kwaliteit na en we delen dezelfde visie. Daar wilde ik graag mee in zee”, glundert Sheng. De totale investering inclusief verbouwing bedroeg 250.000 euro.

Kwaliteitsimpuls

Het resultaat mag er zijn. Alles is nieuw in de moderne zaak met een knus karakter. Met een vloeroppervlakte van 215 vierkante meter is er voldoende ruimte. Binnen zijn 70 zitplaatsen, terwijl op het terras nog eens 72 gasten een plek kunnen vinden. Veel variatie in zitgelegenheid zorgt voor ieder wat wils. Door een goede routing zijn de looplijnen kort. Het interieur kreeg een duidelijke update ten opzichte van de andere vestigingen van Big Bread Kitchen. Natuurlijke tinten, houten elementen, sfeerdecoratie en versafbeeldingen bepalen het beeld. De luxe uitstraling gaat niet ten koste van de laagdrempeligheid. Beleving is het toverwoord. Het is de bedoeling dat de andere zaken het voorbeeld van Breda volgen. “Een nog hoger niveau op alle fronten halen, moet altijd het doel zijn. Daarmee ben je de concurrentie de baas”, weet Sheng als geen ander.
Onderscheidend vermogen hoort dus zeker bij de strategie van de ervaren rot in het vak. Dat zie je in Breda op verschillende onderdelen terug, zoals bediening aan tafel, klimaatbeheersing, prettige verlichting, pleinactiviteiten en de open keuken. “We laten de verse bereiding zien, omdat het meerwaarde biedt. Klanten zien het en snappen dat ze even moeten wachten.”

Hamburgers

De menukaart is uitgebreid. Alle doelgroepen kunnen bij Big Bread Kitchen Breda terecht voor verschillende eetmomenten: koffie met iets lekkers, lunch, borreltijd en diner. Snacks, een frietje, maaltijdsalades, complete maaltijden met vleesgerechten, smoothies, bier, wijn en cocktails. De hamburgers hebben bewust een prominente plek bij de counter gekregen, ze worden smaakvol gepresenteerd en zijn schappelijk geprijsd. “De burgers zijn hardlopers, zeker in combinatie met een menu.”
De ijshoek met softijs én ambachtelijk schepijs heeft een aparte ingang maar staat toch nadrukkelijk in verbinding met de zaak. Het ijs wordt dagelijks vers geleverd door een plaatselijke ijsmaker met een prima naam. De eerste weken liep het als een trein. “Klanten weten ons al goed te vinden. De aantrekkelijke zichtlocatie betaalt zich uit. We krijgen veel complimenten en dat wordt gedeeld via social media. Na een paar dagen hadden we al ruim 1.500 volgers. Het mooiste is dat mensen met elkaar in gesprek gaan en hier afspreken. Die sociale functie is de komende jaren goud waard.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 9 – Najaar 2018

Meer over