Patrick Nieuwveld: “Al 30 jaar géén personeelsprobleem”

Actueel |
3 dec 2025 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Restaria Nieuwveld van Patrick en Linda Nieuwveld gaat het al vier jaar voor de wind. Na een time-out van een paar jaar, maakten de Nieuwvelds in 2021 hun comeback in de branche. Met een Restaria in Poortugaal, onder de rook van Rotterdam. “Wij staan gewoon alle dagen met de poten in de klei. Wij hebben geen imagoprobleem,” zegt Patrick.

Drie vragen aan Nieuwveld

1. Is 2025 opnieuw uitstekend?

“Absoluut. Het aantal eters ter plekke blijft groeien. Die functie wordt maar steeds belangrijker. Onze menu’s met burgers, schnitzels, maar ook de carpaccio’s zijn enorm in trek. We zijn een goed alternatief voor de restaurants. Geen wonder, want die vragen €6,50 voor een portie friet bij het menu.”

“Lange rijen om een patatje te halen, zijn er sinds corona niet meer. Dat soort bestellingen met traditionele snacks gebeurt nu online. Frikandellen en friet verkoop je daar nu meer dan in de winkel. Mensen komen alleen nog hun tasje halen en zijn dan weer weg. De persoonlijke touch bij het afhalen mis je wel een beetje. Ja, het is druk aan de bakwand en in het zitgedeelte. Aan de toonbank is het stukken rustiger geworden.”

Foto: Patrick Nieuwveld, foto Cor Salverius, ProFri/NFC.

2. Personeel geen problemen?

Patrick: “Hebben we nóóit gehad. Linda en ik hebben de luxe dat we dertig jaar lang altijd medewerkers genoeg hadden en hebben. Dat heeft, denk ik, te maken met onze oprechte persoonlijke interesse. Zowel voor onze gasten als onze medewerkers. Wij gáán voor hun, zij gaan voor ons.”

“Onze benadering is echt héél persoonlijk. Medewerkers kunnen altijd bij ons terecht. Ja, ook voor een arm om hun schouder als ze dat nodig hebben. Niet alleen op de werkvloer. Maar ook als ze bij ons thuis een kopje thee willen drinken en praten. Linda en ik staan zij aan zij met onze medewerkers de WC’s schoon te maken.”

3. Wat brengt 2026?

“We blijven volop maatschappelijk betrokken bij Poortugaal en Rhoon. Of het nu gaat om scholieren, de Avondvierdaagse, de voetbalclub of ouderen… We blijven actief met het uitdeelacties van patatjes, kroketten of softijsjes. Dat kweekt zovéél goodwill. Op Linkedin en Facebook krijg je er prachtige reacties voor terug.”

“Komend jaar gaan we wèl nadrukkelijker inzetten op kip. De prijsstijgingen van rundvlees zijn eigenlijk niet meer te doen. Dat merk ik aan de inkoop van de ingrediënten voor beef teriyaki, onze populairste topping. Willen we een beetje onze marges vasthouden, dan biedt kip een alternatief. Die Korean Fried Chicken is trouwens toch al een hype.”