10 vragen aan Snackspert over zijn keurmerk

Achtergrond |
14 nov 2025 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

‘Ontdekt door Snackspert’. Zo heet het nieuwe consumentenkeurmerk voor snack- en streetfoodzaken. Het is gelanceerd door foodinfluencer Eke Bosman alias Snackspert. Zestien cafetaria’s hebben het keurmerk en de bijbehorende raamsticker ontvangen. Maar wat is het en wat wil de foodinfluencer hiermee?

Snackspert in actie op zijn socials.

Door Bianca Roemaat

Gefeliciteerd met je keurmerk. Hoe waren de reacties?

“Ik heb vooral veel blije reacties gekregen. Maar er kwam ook de vraag of ik geen tweede Rob Geus word? Die plakte met de ‘Smaakpolitie’ ook raamstickers. Later bleek zijn keurmerk te koop te zijn. Nou, dat gaat bij mijn keurmerk zeker niet gebeuren.”

Waarom heb je het keurmerk gelanceerd?

“Om lokale en nationale erkenning te krijgen voor de zaken waar ik fan van ben. Dat zijn bedrijven waar het ambacht hoog in het vaandel staat.”

Waarom zouden snackzaken door jou bezocht willen worden?

“Omdat ze ontzettend lekkere dingen maken en het verdienen om vaker bezocht te worden. Ik hoop ze een zetje in de rug te kunnen geven, zodat meer mensen bij ze langs komen als mijn sticker zien en denken: Hé, hier is Eke geweest!”

Hoe beoordeel je de zaken die je reviewt?

“Op smaak, kwaliteit, originaliteit, service, de totale eetervaring en de prijs-kwaliteitverwachting. Dat laatste, de verwachtingsfactor, is heel belangrijk. Soms kunnen mensen heel laatdunkend doen over een frikandel maar het is heel laagdrempelig en kan daarom soms gewoon het beste zijn.”

Heb je tips hoe cafetaria’s jouw hoogste waardering van 5 sterren kunnen behalen?

“Door niet te veel vasthouden aan het groothandelsassortiment van snacks. Ik heb een zwak voor ondernemers die zelf hun snacks ontwikkelen. Zoals Fons Hof in Haarlem. Dat zijn mensen die echt van hun ambacht houden.”

De eerder verschenen snackgids van Snackspert.

Hoe kom je aan je eetadressen?

“Ik krijg vaak tips in mijn inbox van volgers. Als er dan bijvoorbeeld vijf keer in een week een bericht komt dat ik naar Snackpoort De Kolk in Sneek moet voor de smashburger op suikerbrood dan weet ik, dit is vast iets bijzonders; hier moet ik op af.”

Wat maakt een snack bijzonder?

“Het moet de X-factor hebben. Bijvoorbeeld doordat het gemaakt is van bepaalde ingrediënten. Het moet ook tot mijn verbeelding spreken. Voor ik ergens heen ga, kijk ik altijd eerst online op de menukaart.”

Bestel je altijd één product?

“Nee. Laatst was in het Utrechtse Cothen bij Het Oude Raedthuys en toen had ik keuzestress en heb ik negen snacks besteld.”

Wat kun je niet waarderen bij een cafetariabezoek?

“Als je je niet welkom voelt en de medewerkers chagrijnig zijn en er slechte service is.”

Tot slot, voor welke snack mogen ze je ’s nachts wakker maken?

“Een frikandel XXL, met mayonaise. Dat was het eerste product waarmee ik online begon als Snackspert.”