
In Nederland stokt de groei en daalt de omzet
McDonald’s heeft in de Verenigde Staten een nieuw offensief ingezet om opnieuw de grootste fastfoodketen ter wereld te worden. De focus ligt daarbij op Texas, de snelst groeiende staat van Amerika. Terwijl de keten in de VS uitbreidt, stagneert de groei in Nederland en kampt McDonald’s hier zelfs met een lichte omzetdaling.
Groei opnieuw aanjagen
Volgens zakenmedium Bloomberg wil McDonald’s de komende jaren fors uitbreiden. Wereldwijd mikt het concern op 50.000 restaurants tegen 2027, een recordaantal. Texas speelt daarin een sleutelrol. De staat kent een enorme bevolkingsgroei, met nieuwe steden en voorsteden waar nog ruimte is voor uitbreiding.
Door dichter bij de consument te gaan zitten – idealiter binnen een paar minuten rijden – hoopt McDonald’s zijn marktaandeel verder te vergroten. Het offensief in Texas moet de basis vormen voor een bredere wereldwijde groeiversnelling.
Nederland: verzadiging en terugval
In Nederland is het beeld minder rooskleurig. De markt voor fastfood groeit al jaren in aantal vestigingen, maar niet meer in omzet. Volgens het CBS telt Nederland inmiddels zo’n 19.000 fastfoodrestaurants, van cafetaria’s tot ketenbedrijven — ruim 50 procent meer dan tien jaar geleden. De groei van het aantal verkooppunten lijkt daarmee de verzadiging te naderen.
Uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat de omzet van McDonald’s in Nederland in 2024 met ongeveer 4 procent daalde. De totale foodservicemarkt groeide datzelfde jaar nog met 4,1 procent, maar dat was aanzienlijk minder dan de 12 procent groei in 2023.
Consumenten beknibbelen vaker op buitenshuis eten. In diverse branches, waaronder fastfood en maaltijdbezorging, is sprake van volumedaling en vraaguitval. De terugval treft niet alleen McDonald’s, maar ook andere grote merken.
McDonald’s Nederland probeert het tij te keren
McDonald’s Nederland telt momenteel circa 264 vestigingen en ruim 22.000 medewerkers. Daarmee blijft het bedrijf marktleider in de Nederlandse horeca, met een jaaromzet van ruim 1,3 miljard euro. Toch staat de keten voor een uitdaging: schaalgrootte alleen is niet meer voldoende om groei vast te houden.
Om het tij te keren zet McDonald’s Nederland in op:
- uitbreiding met nieuwe, strategisch gekozen locaties;
- verbetering van de digitale bestelervaring en drive-thru’s;
- vernieuwing van het aanbod, onder meer met tijdelijke specials en gezondere varianten;
- en een sterkere nadruk op duurzaamheid en lokale betrokkenheid.
De keten zoekt bovendien actief naar nieuwe franchisenemers om de landelijke spreiding te verbeteren.
Wat kan de frituurbranche hiervan leren?
De bewegingen van McDonald’s laten zien dat zelfs marktleiders kwetsbaar worden als de consument verandert. Lokale frituurondernemers bevinden zich in dezelfde markt, maar met andere troeven: persoonlijk contact, herkenbaarheid en flexibiliteit. Juist in tijden van verzadiging kan onderscheidend vakmanschap, lokale binding en zichtbare kwaliteit het verschil maken. Waar McDonald’s inzet op schaal en snelheid, kunnen zelfstandige frituurzaken winnen met authenticiteit en beleving.
Voorzichtig herstel of structurele rem?
De vraag is of de Nederlandse markt nog ruimte biedt voor nieuwe groei. De populariteit van fastfood blijft groot, maar prijsgevoeligheid en veranderende eetgewoonten zetten druk op de volumes. Waar McDonald’s in Texas inzet op uitbreiding, lijkt in Nederland consolidatie en heroriëntatie het parool.
Of de wereldwijde expansie van McDonald’s ook in Nederland nieuw momentum oplevert, zal de komende jaren blijken. Voorlopig lijkt de “Gouden Boog” in eigen land vooral bezig om het evenwicht tussen omvang, winstgevendheid en veranderend consumentengedrag te herstellen.
Foto iStock: McDonald’s in Dallas (Texas)
Bronnen:
Bloomberg, FoodService Instituut Nederland, CBS, Food Inspiration, McDonald’s Nederland Impactrapport 2023-2024, Frituurwereld.nl.