Frituurbranche: “Omzetaandeel formules groeit verder”

Actueel |
11 jul 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De tien grootste formules wisten hun positie in de friet- en frituurbranche vorig jaar te versterken. Dit blijkt uit cijfers in de Food500. Op grond van dit rapport van kennisinstituut FSIN kan worden geconcludeerd: de grote tien van de sector wonnen in 2024 bijna een procent marktaandeel.

1. Top 10 groeit ruim 14%

De top 10 cafetariaformules behaalde in 2024 een omzet van ruim 398 miljoen euro. In 2023 lag deze gezamenlijke omzet op bijna 348 miljoen euro. Het betekent dat de tien grootste cafetariaformules vorig jaar een omzetgroei bereikten van ruim 14 procent.

Deze groei komt vooral op het conto van prijsverhogingen en nieuwe vestigingen. Bovendien werd de omzet van Smullers in het Food500-rapport fors opgewaardeerd. De ramingen uit het verleden bleken namelijk aan de lage kant. Het omzetaandeel van de grootste tien nam licht toe. In 2024 namen ze bijna 30 procent van de cafetariaomzet voor hun rekening. Dat was in 2023 nog 29 procent.

2. Top 10 aantal vestigingen

In aantallen vestigingen (dus niet in omzet) ziet de top 10 van grootste cafetaria-formules in de Food500 er als volgt uit. Kwalitaria (135 vestigingen), Family/Foodmaster (111, beide FHC Formulebeheer), Snackpoint (94), Febo (71), ’t Bakhuus (51), AnyTyme (48), Restaria (48), Verhage (44), Bram Ladage (42) en Eetwinkel (35). Runner-up is Big Bread Kitchen met 34 outlets. Het gaat overigens om het aantal zaken eind 2024.

3. Formules: 15% van de vestigingen

Kijken we naar alle ruim 25 friet- en frituurformules, van klein tot groot, dan vertegenwoordigden ze vorig jaar ruim 37,5 procent van alle omzet in de branche. In aantallen vestigingen gemeten is het formuleaandeel echter slechts ruim 15 procent. De friet- en frituurformules kwamen vorig jaar uit op 851 vestigingen.

Afgezien van honderden zelfstandige cafetaria’s met een bovenlokale en een lokale functie, is er een grote groep van zogenaamde hyperlokale snackbars in ons land. Het gaat om bedrijven in kleine dorpen en buurten, gemengde bedrijven en frietzaken op campings, recreatieparken en andere locaties. Vaak zijn ze beperkt geopend en hebben ze relatief lage omzetten.

Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto’s: promofoto’s Restaria Boswinkel, Big Bread Kitchen en Manneken Pis

Meer over