Foodstep: “Snacks in opmars, frikandel niet”

Actueel |
30 jun 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Snacks zijn bezig aan een stevige opmars. Dit stelt bureau Foodstep in zijn meest recente Periodemonitor. Er wordt bij deze trend vooral verwezen naar de reguliere horeca als geheel. Foodstep schrijft naar aanleiding van recente inkoopcijfers bij groothandels: “Snacks veroveren de markt, behalve de frikandel. Alleen de vertrouwde frikandel verliest populariteit.”

Het bureau meldt verder over deze snacktrend: “Snacks maken al langere tijd een stevige opmars. Vooral bij restaurants en horecaoutlets die zich richten op het borrelmoment. Gasten eten graag klassieke bitterballen of mini’s, maar laten zich net zo lief verrassen met Oosterse hapjes of tapas.”

Borrelcategorie scoort

Volgens Foodstep blijven dit soort borrelsnacks al jaar na jaar bovengemiddeld presteren bij grossiers. “Ze scoren beter dan de reguliere snackcategorie en zelfs beter dan de gehele foodservicemarkt. Met borrelplanken, originele kleine snacks en internationale smaken scoor je haast gegarandeerd.”

Het lijkt er dus op dat de populariteit van borrelsnacks (mede) de animo voor de reguliere frikandel nekt. De vraag is gerechtvaardigd of de borrelplank in eetcafés, restaurants en andere eetgelegenheden een steeds geduchtere concurrent wordt voor de snackbar en cafetaria.

“Behoefte aan gemak”

Foodstep ziet verder de invloeden uit buitenlandse keukens in rap tempo groeien in de vaderlandse horeca. De animo van de inkopers voor gemaksfood is bovendien groot, aldus de onderzoekers. “Door personeelstekorten en behoefte aan meer efficiëntie blijft de vraag naar convenienceproducten toenemen. Maar naast gemak zoeken ondernemers dus ook internationale smaken.”

Foto: promofoto Kroketterij De Bourgondiër, Van Geloven Beeldbank