
De helft van alle nieuwe eetformules in ons land, heeft Aziatische gerechten als kernproduct. Dit blijkt uit een inventarisatie van Food Inspiration. Het vakplatform zette de snelst groeiende debutanten van de afgelopen vijf jaar op een rij.
De grootste groeier onder de nieuwkomers sinds begin 2020, is het compacte concept Sushi Eight. Het opende de afgelopen vijf jaar meer dan vijftig vestigingen. Maar het is niet de enige nieuwe multi-unit formule met kernproducten uit de Aziatische keukens. Ook nieuwkomers met gerechten als ramen, bubble tea, Koreaans gemarineerde kipsnacks en Indiase smaakmakers deden het goed.
Traditionele kernproducten
Volgens Food Inspiration is het aantal snelgroeiende nieuwkomers met traditionele kernproducten als burgerbroodjes, koffie, pizza en friet uitermate gering. “Op ruim twintig nieuwe multi-unit formules van de laatste vijf jaar vinden we welgeteld één frietstarter (Fabel Friet), één burgerstarter (Le Smash) en één koffiestarter (Cafecito),” aldus het vakplatform.
Fabel Friet
Mede dankzij TikTok opende Fabel Friet in Amsterdam drie vestigingen. Kameraden Floris Feilzer en Abel Klatser startten de verkoop van hun ambachtelijke friet met een frituurbakfiets. Nadat ze een eigen winkel openden, kwam dankzij TikTok een run op gang. Gestart in 2020, zijn er nu drie outlets van Fabel Friet in de hoofdstad.
Le Smash
Een andere opvallende nieuwkomer van de laatste vijf jaar is Le Smash. Deze smashburger-formule opende in de zomer van 2023 zijn eerste vestiging in Amsterdam. Inmiddels zijn er zes restaurants in de hoofdstad, Rotterdam, Maastricht, Utrecht en Breda. Le Smash gaat voor dagvers: de zaken gaan dicht als de dagvoorraad rundergehakt op is.
Foto’s: promofoto’s Le Smash, le-smash.com