Bijna Hamburger Dag: een stel burgerlijke trends

Actueel, Achtergrond |
26 mei 2025 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten

Komende woensdag is het Hamburger Day. Hoewel het een Amerikaans fenomeen is, geldt de datum tegenwoordig als Internationale Hamburger Dag. De nodige burgerformules in de VS haken in met marketingacties. Frituurwereld zet een stel burgerlijke trends op een rij.

De hamburgertrend zette in ons land pas echt goed door met het marktdebuut van McDonald’s. De introductie van de Big Mac 54 jaar geleden, gaf de burgersandwich vleugels. Cafetaria’s haakten in met de introductie van broodjes hamburger-speciaal.

In thuisland de VS kwam de burgertrend al ruim een eeuw geleden op gang. Formules als Halo Burger (anno 1923) en burgerpionier White Castle (anno 1921) bestaan vandaag de dag nog altijd.

Wat zijn in ons burgerland de trends van nu?

1. Gestage groei van consumptie

Gemiddeld eten we per hoofd van de bevolking zo’n 28 burger sandwiches per jaar. Ruim een kwart eten we thuis, de rest in de horeca. Tien jaar geleden bleef de consumptie van hamburgers buitenshuis nog overwegend beperkt tot Amerikaanse burgerformules en cafetaria’s.

Maar omdat steeds meer restaurants, lunchrooms en restobars een uitgebreide burgerkaart hebben, is de consumptie breder geworden. Daarnaast zijn er, als het weer het toelaat, talloze burger-barbecue festijnen in de openlucht, inclusief foodfestivals met burgertrucks. Overigens steekt Nederland met ongeveer één burger per twee weken schril af bij de USA. De Amerikaan eet gemiddeld bijna drie hamburgers per week, nog afgezien van de burgers die hij thuis bereidt.

2. Top 3 van ons land

Het supertrio van de burgerspeciaalzaken is in ons land al enkele jaren onveranderd. Het zijn achtereenvolgens McDonald’s, Burger King en Johnny’s Burger Company. Samen hebben ze in ons land 395 vestigingen. Marktleider McDonald’s neemt met 264 restaurants het leeuwendeel voor zijn rekening.

3. Halal steady business

De groei bij zogenaamde gourmet-burgerbars stokt al enkele jaren. Naast de groei van het aantal smashburger-zaken (zie hieronder), hebben Nederlandse formules die zich richten op de halal consument een steady positie in de markt. Concepten als Johnny’s Burger, Burger ‘n’ Shake en Fat Phill’s hebben de wind in de zeilen. Alle drie laten ze nadrukkelijk weten dat halal klanten bij hen aan het goede adres zijn. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere halal burgerformules actief.

4. Smashburgers, geplet op de plaat

Hoewel het in de VS al veel langer een trend is, is pas de laatste jaren de animo voor zogenaamde smashburgers in ons land groeiend. Smashburgers worden op de plaat gevormd uit signatuurgehakt, gekruid volgens eigen receptuur. De snelste groeier in smashburgerland is Fat Phill’s. Richting twintig vestigingen koerst het nu, inclusief een restaurant met drive-through.

De Rotterdamse burgerspecialist Diego Buik heeft zijn nieuwe burgerconcept Smash, maar er komt meer nieuws uit de Maasstad. Daar smasht de nieuwe formule Drippy’s er met twee vestigingen lustig op los. In Den Haag is Frenchies met twee outlets present. Noemenswaardig is verder het recente Nederlandse debuut van de eigentijdse, Duitse burgerformule Hans im Glück.

5. De cafetaria topt creatief

De grote cafetariaformules experimenteren volop met burgertoppings. Hoewel friet en frituursnacks nog vaak 60 tot 70 procent van de omzet vormen, is de hamburgerkaart ontegenzeggelijk de afgelopen jaar veel belangrijker en omvangrijker geworden in de sector.

Populair is ook build your own burger. De klant geeft in een aantal stoppen zijn/haar burgersandwich zelf vorm. Een snelgroeiende formule met dit format is Burger Business. Net als Kwalitaria en Délifrance, is Burger Business een concept van de Food Franchise Company (FFC). Vorig jaar werden vijf nieuwe vestigingen geopend. Inmiddels heeft Burger Business elf vestigingen en worden er nog volop franchisenemers gezocht.

6. Rundvlees of geen rundvlees?

Hamburgers horen volgens de regels van de Amerikaanse wet eigenlijk vleesplakjes (patty’s) te zijn van 100 procent rundvlees. Volop zijn er echter andersoortige broodjes in de aanbieding die zich burgerbroodjes noemen. Naast plantaardige patty’s zijn kipburgers met een dikkere, knapperige korst volop in trek.

Alternatieven voor rundvlees zijn momenteel wel extra aantrekkelijk. Rundvlees is namelijk behoorlijk duur geworden. Dit geldt in het bijzonder voor hoogwaardige soorten rundvlees. Een beetje burgersandwich kost hierdoor tegenwoordig al snel acht tot tien euro. Burgersandwiches zónder rundvlees, maar met bijvoorbeeld kip, zijn hierdoor voor klanten een minder prijzig alternatief.

7. Kaas, kip, bacon

Naast kip, is kaas populair in allerlei snacks. De nieuwe lichting burgers is steeds vaker, net als loaded fries, royaal besprenkeld met kaassaus. Ook zijn de smeltende plakken kaas vaak wat dikker en royaler dan voorheen.

Verder groeit al enkele jaren de belangstelling voor pikantere plakjes kaas op de burger. Regelmatig komen burgersandwiches met oude kaas en pittige cheddar voorbij. Kaas is twee, maar bacon is één. De animo voor plakjes spek is nog altijd groot. Een pittige smaakmaker die heel vaak voorbij komt bij populaire toppings: jalapeño of hetere pepers.

Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: Hans im Glück debuteert in Nederland, persfoto Hans im Glück, Goran Nitschke

Meer over