Wij gaan voor lekker, dus voor de frituur

Achtergrond |
21 juni 2019 |
Leestijd ± 4 tot 6 minuten

In de rubriek Partner & Co geven partners van vakvereniging ProFri hun visie op de markt van frituurspeciaalzaken. Dat doen ze aan de hand van de P’s die belangrijk zijn in de marketing. Zoals de P’s van Product, Prijs en Promotie. Maar ook toegevoegde P’s komen aan bod, zoals Partner en roFri. In deze eerste aflevering: Sietze Jonker, commercieel directeur van ProFri Partner Elite in Neede.

Provincie: worden cafetaria’s een provinciaal fenomeen?

“Onze zeven buitendienstmedewerkers komen inderdaad steeds minder in de grote steden. Het valt ons ook op, ja. De afgelopen jaren zijn absoluut de nodige cafetaria’s in en rond stadscentra afgehaakt. Dat zal het gevolg zijn van de prijzen voor onroerend goed. Veel locaties in de stadscentra zijn simpelweg onbetaalbaar. Aan de andere kant: er zijn natuurlijk nog steeds in steden frietloketten te vinden waar mensen rijen dik staan te wachten. De behoefte is er dus wel. Hetzelfde zag je met bakkers. Die verdwenen ook uit de binnensteden, terwijl je later eigentijdse broodzaken terug zag keren. Het verdwijnen van de frituur kan dus iets tijdelijks zijn. Tenzij de overheid het gaat regelen. Als de overheid regels gaat stellen wat wel en niet mag in binnensteden, dan wordt het natuurlijk wél lastig.”

Prijs: zijn prijzen in frituurzaken te laag?

“Daarop kan ik maar één ding zeggen. Wat je als consument krijgt geserveerd, moet de prijs waard zijn. Je bent als bedrijf te duur als je niet voldoet aan de verwachtingen van de klant. Dat is het belangrijkste. Voldoe je niet aan de verwachtingen, dan zoekt de consument het ergens anders. Verder moet je als ondernemer natuurlijk altijd jouw marge voorop stellen. Je moet ervoor zorgen dat die niet terugloopt. Daarom moet je niet bang zijn om zaken als de btw-verhoging door te berekenen. Tegen onze buitendienstmedewerkers zeg ik altijd: “Wees trots op je prijs”. Wij durven onze klanten best een verkoopprijs van €2,25 te adviseren voor onze Elite Croquet.”

Product: blijft de bakwand op den duur wel rendabel?

“Je doelt op de verbreding van het assortiment van cafetaria’s? Frituurzaken verkopen inderdaad steeds vaker koffie, broodjes en maaltijden. Dat zal mogelijk in de toekomst zeker nog wat verder veranderen, ja. Als je als frituurbedrijf steeds verder verbreedt, gaat dat op den duur wel druk opleveren, natuurlijk. Je kunt onmogelijk alles-voor-iedereen doen en moet dus keuzes maken. Wij denken dat je al onderscheidend genoeg bent als je kiest voor het frituurvak als specialisatie. Uiteindelijk heeft alles altijd te maken met de vraag hoe relevant je bent en blijft voor je klanten. Of de bakwand rendabel genoeg is, hoort bij de vragen die je je als ondernemer stelt als je weer investeringen moet doen.”

Product: steeds meer frituurbedrijven zijn zelf producent.

“Je bedoelt ambachtelijke frituurzaken die zelfgemaakte friet en snacks aan derden leveren? Ja, dat zien we inderdaad, ook met sauzen en salades. Wij hebben zelf regelmatig ondernemers over de vloer die hopen dat wij hun producten willen maken, net als met de Joppiesaus is gebeurd. Vaak beschikken ze niet over de X-factor om landelijk door te breken. Maar als lokale diamantjes, zijn zulke creaties uit eigen keuken natuurlijk prachtig. Ambachtelijke, onderscheidende producten kunnen ertoe bijdragen dat je als cafetaria relevant blijft voor jouw klant. Vergelijk het met de biermarkt. De grote brouwers zijn dominant, maar daarnaast is er plek voor lokale speciaalbieren. Dat is feitelijk een beetje vergelijkbaar met onze eigen positie. De markt van snackproducenten is sterk geconcentreerd. Er zijn nu een paar hele grote spelers. Daarnaast floreren kleinere bedrijven zoals het onze en Oma Bobs.”

Plantaardig: de animo voor plantaardige snacks groeit.

“Vegetarische bami- en nasisnacks maken we al jaren onder ons Elite-merk. Veganistische snacks hebben wij nog niet in ons assortiment. We produceren voor enkele partners, en dus niet onder eigen merk, vegetarische en vegan kroketten en bitterballen. Als we voor derden iets ontwikkelen, doen we dat altijd als co-makers, als gelijkwaardige partners dus. We beschikken dus over de knowhow om snacks te maken op basis van soja, bonen, zeewier en andere plantaardige eiwitten. Wij vinden de volumes nu nog te gering om onder eigen merk veganistische snacks te brengen. Maar wij weten goed wat er speelt in de markt. Wij volgen alles op de voet en doen kennis op. Maar wij lopen niet voorop.”

Product: ovensnacks maken jullie ook nog niet toch?

“Nee, ovensnacks maken wij niet. Het betekent niet dat we niet kijken naar alternatieve bereidingswijzen. Maar we gaan voor de frituur, voor lekker. Kijk, hier gaat geen product de deur uit voordat we het zelf uitgebreid hebben geproefd. Als Harry Niemeijer, de eigenaar, het niet goedkeurt, gaan we het niet verkopen. Dat gold voor de Elite Croquet, de Elite Bitterbal, onze mini’s en ook voor alles wat we nog ooit zullen bedenken. Onze volgende introductie? Op mijn lijstje staat in elk geval de ouderwetse nasibal. Het is een klassieker die ik graag terug zou brengen.”

Populariteit: hoe gaat het met jullie minisnacks?

“Onze mini’s zijn fantastisch, wil je er wat proeven? Ze zijn echt een nieuwe pijler onder ons bedrijf. We deden het idee op bij cafetaria Borst in Wezep, die er een paar in een schaaltje in zijn vitrine had liggen. We presenteren ze nu twee jaar onder de naam Twijfelaar in een bamboe schuitje. Als je het op deze wijze presenteert, dus in een écht kwalitatieve verpakking, dan is succes gegarandeerd. Ik sloot al weddenschappen af met ondernemers die twijfelden. Als je het goed presenteert, dan gaat het geheid lopen. Presentatie is echt zó belangrijk. Minisnacks sluiten naadloos aan bij een trend. Overal in de horeca doen tapas, high tea en andere proeverijen van kleine bites het goed. Ja, we kunnen de mini’s ook in de catering of restaurants verkopen. Daarom bezoeken onze buitendienstmensen die zeker ook, zij het dat we hierbij selectief zijn. Daarnaast ligt onze Joppiesaus in de winkels, dat konden we niet meer tegenhouden. Maar verder willen wij alleen aan cafetaria’s leveren. Cafetariahouders, dát zijn onze kernklanten. De cafetaria zit in ons DNA. Trouwens, wat mini’s betreft. Als er goede landelijke cijfers over productverkopen zouden zijn, denk ik dat de minisnacks een behoorlijke piek zouden laten zien.”

ProFri Partner: waarom steunt Elite ProFri?

“De frituurbranche is our daily bread and butter. Het zou dus heel raar zijn als wij geen partner zouden zijn van een organisatie als ProFri. Ik weet dat het een lastige missie is en misschien neemt ProFri zelfs wel te veel initiatieven. Maar wat is er beter dan mensen uit het vak te binden en bij elkaar te krijgen? Daar kun je als lid echt beter van worden. De collectiviteit, die heb je gewoon nodig om dingen voor elkaar te krijgen. Samen sterk, toch? Ik zeg altijd: alléén kun je snel, maar samen kom je verder.” Elite in Neede heeft als slogan “Lekker ambachtelijk sinds 1957”. Het bedrijf in de achterhoek werd beroemd dankzij zijn bami- en nasisnacks. Tegenwoordig maakt Elite een breed assortiment aan luxe snacks. Het bedrijf met 170 werknemers is bovendien home of the Joppiesaus. Sietze Jonker (49) is sinds 2014 commercieel directeur bij Elite. Eerder zat hij in de directie van snackproducenten Royaan en Coldfood.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 12 – Zomer 2019

Meer over