Wereldwijde trend bevestigt: consument blijft kritisch in horeca

Actueel |
30 jul 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten


Starbucks verkoopt opnieuw minder koffie en snacks

De wereldberoemde koffieketen Starbucks verkocht het afgelopen kwartaal opnieuw minder koffie, snacks en gebak. Vooral in de thuismarkt Verenigde Staten liep het aantal transacties terug. Daarmee sluit Starbucks naadloos aan bij de trend die vorige week al werd gesignaleerd in het rapport van ABN Amro: consumenten houden de hand op de knip, ook als het gaat om fastservice.

Minder bezoeken, kleinere bestellingen

Starbucks zag in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar het aantal bezoeken aan bestaande vestigingen met 2 procent dalen. Hoewel de gemiddelde besteding per bezoek licht steeg, leverde dat onvoldoende compensatie op. De oorzaak? Klanten zijn prijsgevoeliger geworden, wachten liever niet te lang en kiezen vaker voor goedkopere alternatieven.

De Amerikaanse koffieketen probeert het tij te keren met een pakket aan maatregelen: meer barista’s op de vloer, snellere service, een versimpeld menu en introductie van nieuwe producten zoals eiwitrijke dranken en snacks. Ook experimenteert het bedrijf met locaties die meer beleving bieden, zoals vestigingen met zitgelegenheid en drive-thru.

ABN Amro: “Consument blijft kritisch”

Vorige week meldde ABN Amro al in een sectorrapport dat Nederlandse consumenten bewuster omgaan met hun horecabestedingen. Alleen de maaltijdbezorging lijkt zich aan deze trend te onttrekken. De cijfers van Starbucks onderstrepen dat het hier niet om een lokale, maar om een wereldwijde ontwikkeling gaat. Zelfs vooraanstaande merken met een trouwe klantenbasis ontkomen niet aan de realiteit van afnemende consumentenbestedingen.

Leren van Starbucks

Ook in Nederland hebben cafetaria’s, snackbars en andere fastservicebedrijven te maken met stijgende kosten, arbeidskrapte én prijsbewuste klanten. De strategieën van Starbucks kunnen inspiratie bieden: versimpeling van het assortiment, snelheid in service, en nadruk op gastvrijheid en beleving. Het zijn elementen waar ook in de frituursector winst valt te behalen.

Beleving als troef

De kracht van een sterk productaanbod blijft onmiskenbaar, maar in deze tijd maakt vooral de beleving het verschil. Klanten willen zich welkom voelen, snel geholpen worden en waar voor hun geld krijgen. Of het nu om een premium cappuccino of een versgebakken portie friet gaat: wie de verwachtingen van de consument weet te overtreffen, wint.

Foto: iStock