
“Wat geheim blijft is het recept, wat we delen is de smaak…” Met deze slogan zet Luuk Vos (24), derde generatie snackmaker, vol in op zijn missie. Hij wil heel Nederland laten kennismaken met zijn ambachtelijke kroketten en bitterballen, snacks met een lange familiegeschiedenis.
Wat ooit begon in de cafetaria van zijn opa en oma in Den Bosch, groeit nu uit tot een “premium merk voor horeca en foodservice”. Met binnenkort een landelijke distributie via Sligro.
Vos Snacks, afgeleid van Very Original Snacks, zet het erfgoed van een Brabantse cafetariafamilie om in een eigen concept. Hierbij draait het volgens Luuk om “smaak, verhaal en vakmanschap”. Vos Snacks maakt de stap naar landelijke horeca. Een familierecept wordt zo een foodconcept met ambitie. Vier vragen aan Luuk Vos.
Van familierecept naar startup. Hoe doe je dat?
Luuk: “Ik ben letterlijk opgegroeid tussen de kroketten. Mijn speelgoed? Plastic bitterballen en het vergiet van mijn moeder. Sinterklaas gaf me ooit een kinderschort, koksmuts en kookwanten. Ik was verkocht. Nu schaal ik met Vos Snacks het familierecept op tot een merk dat in elke horecakeuken thuishoort. Ik wil binnen vijf jaar de hele keten in eigen beheer hebben. Van receptuur en productie tot branding en distributie. We bouwen aan een merk waar chefs bewust voor kiezen.”
Jij zet in op de Brabantse traditie, hoe smaakt die?
Luuk: “Onze producten zijn vertrouwd Brabants, maar met een premium twist. Denk aan rundvleeskroketten, kipsatéballen, hete kip, goulash, en seizoen-specials zoals de hazenpeperkroket of een vega aspergekroket. Alles wordt nog steeds gemaakt volgens het originele familierecept uit 1968. Dat is het jaar waarin mijn opa en oma hun eerste kroketten maakten in een cafetaria in Den Bosch.”
“Onze kroketten en bitterballen zijn al vroeg bekroond door ProFri en kregen het predicaat Met Goud Bekroond. Op dit moment worden ze op specificatie geproduceerd. Maar we werken toe naar een eigen productiekeuken. Zo behouden we maximale controle én flexibiliteit.
Wat betekent de samenwerking met Sligro?
Luuk: “Het was een stip op de horizon om in 2025 te listen bij Sligro. Dit lijkt nu dan ook dichterbij te komen dan ooit, en in het najaar te gebeuren. Veel van onze klanten zijn al klant van Sligro. Veel prospects wilden ons in hun assortiment, maar via de bus van Sligro. Dit was natuurlijk een goede reden om aan tafel te komen. Ons doel? Dat onze snacks straks op borrelplanken liggen in cafés in Groningen, strandtenten in Zeeland en bistro’s in Limburg.”
Hoe belangrijk is merkbeleving voor Vos Snacks?
Luuk: “Merkherkenning is voor ons essentieel. Ons logo, het toeziend oog van opa, moet overal zichtbaar zijn. Van opvallende visuals op onze auto’s en onze Bitterballenbus tot bezorgers met herkenbare bodywarmers en branding in de horeca. Ik wil dat mensen Vos Snacks zien én onthouden. Voor chefs die kiezen voor kwaliteit en karakter moet Vos Snacks geen bijgerecht zijn, maar het gesprek van de avond. We investeren in borrelplanken met ons beeldmerk en materialen voor cafetaria’s. Zo bouwen we aan een merk dat blijft hangen.”
www.vossnacks.nl proefpakket op aanvraag
Foto’s: persfoto’s Vos Snacks