Verpakkingen: 6 pakkende slogans

Actueel |
6 jul 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: archief FSW

“Friet eten uit een plastic bakje is vanaf zaterdag verleden tijd.” De Telegraaf schreef het eind vorige week. Maar het klopt niet. Het Europese verbod op plastic verpakkingen, geldt niet voor de A-bakjes. Wel zijn er andere redenen om als cafetariahouder goed na te denken over jouw verpakkingen.

6 pakkende slogans over verpakkingen:

Verpakking geeft meer waarde

In de marketing wordt een onderscheid gemaakt tussen een kaal product en een aangekleed product. Friet is een kaal product. Omdat je klanten geen portie friet in hun handen kunt scheppen, doe je er een verpakking omheen. Zoals de bekende witte, zwarte of anderskleurige A-bakjes. Daarna is het nog altijd een tamelijk kaal product. Je geeft meerwaarde aan je product als je de friet verpakt in een jasje dat een eenheid vormt met de beleving van friet en de beleving van jouw bedrijf. En meerwaarde is: meer waarde en dus een hogere prijs.

Zeg nou zelf: een Big Mac zonder zakje, bakje en servetje. Dat is toch ook maar een heel kaal product?

Serveer geen plastic soep

Het beeld van de plastic soep die in onze wereldzeeën en her en der in onze rivieren drijft; het zit veel consumenten op het netvlies gebrand. Bij zwerfvuil in het water en op het land, zit vaak ook wel een A-snackbakje. Consumenten associëren dat beeld onmiddellijk met de snackbar. Kortom: ook al doe je aan recycling of stringent afvalbeheer, je kunt nooit voorkomen dat jouw klant een bakje achteloos weggooit.

Enfin: wie wil er anno 2021 nog plastic soep serveren?

Maak rekensommetje op karton

Friet is een hele maaltijd, zeker die loaded fries van tegenwoordig. Veel deskundigen oordelen dat friet te goedkoop wordt verkocht. Kartonnen verpakkingen zijn kostbaar en de prijs stijgt. Dit geldt ook voor de prijzen van energie, frituurolie, personeel en nog wat andere zaken. Ze horen allemaal bij de integrale kostprijs van jouw friet. Ga dus nog eens heel goed rekenen of jouw brutomarge op friet in karton, inclusief alle andere bijkomende kosten, wel voldoende is.

Kortom: met een te lage prijs, prijs je op termijn jezelf uit de markt.

Wacht niet op Brussels pak papier

Naar schatting werden bij frituurzaken zo’n 350 miljoen witte A-bakjes per jaar gebruikt. Dat zullen er nu vast iets minder zijn, want veel ondernemers zijn al overgestapt op andere verpakkingen. De kans is groot dat Brussel vroeg of laat met een nieuw pak papier komt; nieuwe verordeningen om de A-bakjes van polystyreen uiteindelijk ook te verbieden.

Ga je daarop zitten wachten? Regeren is toch vooruitzien?

Vraag het je kinderen eens

Binnen niet te lange tijd bestaat ruim de helft van de bevolking uit millennials en generatie Z, de jongste generaties. Een groot deel van hen hebben een hele andere kijk op duurzaamheid en klimaatverandering. Zij weten precies wat plastic soep is. Bij de festivals die zij bezoeken, is plastic vaak al helemaal uit den boze. Omdat de organisatoren het gebruik simpelweg verbieden.

Vraag jouw kinderen, neefjes of nichtjes dus eens wat ze van jouw plastic bakjes vinden.

Zwerfafval is weg imago

Vakvereniging ProFri staat pal voor duurzaam en verantwoord vakmanschap in frituurspeciaalzaken. Het zijn zaken die als speerpunten zijn benoemd in oprichtingsacte van tien jaar geleden. De keuze voor ethisch verantwoord verpakkingsmateriaal en het voorkomen van zwerfafval zijn dingen die afstralen op de hele branche. Natuurlijk, jij kunt er weinig aan doen als een klant jouw afval op straat gooit. Maar toch: A-bakjes tussen het zwerfafval doen afbreuk aan het imago van alle vaderlandse frituurspeciaalzaken. Waarom denk je dat Coca-Cola momenteel zoveel investeert om zijn verpakkingen uit het milieu te vissen?

Zwerfafval is weg imago.