Topman McDonald’s: “Uitstraling VS verbleekt”

Actueel |
19 sep 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

The aura around America has dimmed a bit. De uitstraling van de VS is een beetje verbleekt.” Dit zei McDonald’s topman Chris Kempczinski onlangs in een gesprek met een Amerikaanse nieuwzender.

Volgens Kempczinski mijdt een deel van de consumenten wereldwijd producten uit de Verenigde Staten. De beleving van Amerikaanse merken is minder positief geworden, betoogde hij. Wel zei de McTopman in één adem door, dat dit niet geldt voor McDonald’s. Zijn eigen concern blijft zich focussen op het versterken van de merkidentiteit, aldus Kempczinski.

T-woord wordt gemeden

Hoewel ceo’s als Kempczinski hun woorden zorgvuldig kiezen, noemen analisten in de media wel man en paard. Een deel van hen legt een link tussen Donald Trump en het verbleekte Amerikaanse blazoen. Kempczinski noemde de naam van de president echter niet.

Eerder liet hij zich wel uit over Trumps plan om fooien in de horeca niet langer te belasten. Volgens de ceo van McDonald’s zorgt dit namelijk voor “een ongelijk speelveld”.

In dit verband verwees de ceo ook naar de sterk gestegen kosten, vooral voor restaurants in de staat Californië. Grotere ketens vanaf 60 vestigingen moeten daar sinds vorig jaar hun medewerkers minimaal 20 dollar uurloon betalen.

McValue Meals

Wereldwijd ontvangt McDonald’s dagelijks 68 miljoen gasten in ruim 44.000 restaurants. In thuisland de VS en enkele andere landen, waaronder ook Nederland, blijven de bestedingen echter achter. Met name de uitgaven van mensen met lage salarissen en lagere midden-inkomens dalen met dubbele cijfers, vertelde Kempczinski. McDonald’s zet daarom zijn kaarten op value-meals, voordelig geprijsde maaltijden.

Pepsi en Coca-Cola

Dat Amerikaanse merken minder populair worden, ervaren ook andere merken, zowel non-food als food. Het Duitse colamerk Fritz Kola zegt hiervan juist te profiteren. Oprichter Mirco Wiegert kwam hierover onlangs aan het woord in een interview met het Belgische weekblad De Tijd. Bij Fritz Kola merken ze in toenemende mate dat consumenten op zoek zijn naar alternatieven voor Amerikaanse merken als Pepsi en Coca-Cola.

Foto: ceo Chris Kempczinski, portret McDonald’s Corp