Snackbar slaat alarm over vele spookbestellingen

Actueel |
25 januari 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock.

Snackbar Lin in Schiedam slaat alarm over het toenemende aantal spookbestellingen. Regelmatig gaan er grote afhaalorders de vuilnisbak in.

De medewerkers van Snackbar Lin luidden de noodklok op Facebook over bestellingen die niet worden opgehaald. “Wij vinden dit echt onacceptabel! Dit is voedselverspilling. Wees vooral lief voor elkaar. Juist in deze tijd.”

Media-aandacht

Het Facebook-bericht trok de aandacht van de pers. In het Algemeen Dagblad kwam ondernemer Shi aan het woord over de spookbestellingen. Hij zegt: “Op dit moment gebeurt het heel vaak. Bijna elke dag. Ook van de week weer met een grote bestelling.”

Telefonische bestellingen

Vakvereniging ProFri kent het fenomeen van spookbestellingen. Directeur Frans van Rooij: “Ondernemers die nog telefonische bestellingen aannemen en veel werken met contant geld, hebben hier steeds vaker mee te maken. Vaak zijn het pesterijtjes. Of een klant besluit op het laatste moment toch ergens anders te bestellen.”

Online bestellen

Van Rooij kan ondernemers maar één ding aanraden: “Stop met het telefonisch aannemen van afhaalbestellingen. Met een goede online bestelpagina van aanbieders als Next to Food, Site Dish of Foodticket overkomt je dit niet. Bestel je dan wat, dan moet je als afhaalklant meteen betalen met iDeal. Komt een consument dan alsnog zijn bestelling niet afhalen, dan heb je in elk geval als ondernemer je geld al binnen.”