
De smashburger is in ons land bezig aan een versnelde opmars. De laatst vijf jaar openden in het hamburgersegment vrijwel alleen nog zaken die de smashburger voeren als kernproduct. De concepten dragen namen als Drippy’s, Maijard Smashburgers, Fat Phill’s, Smash en Le Smash.
Na de korte hausse aan nieuwe, zogenaamde gourmet-burgerbars met namen als Burgermeester, Burgerfabriek en Burgerbar in de periode 2007-2014, is het nu de beurt aan de smashburgerbars. Bij deze burgerbars worden de burgers van vers rundergehakt op de bakplaat gevormd en gebakken, voorzien van een eigen kruiding.
Fat Phill’s smashleider
Het is een methode die in sommige cafetaria’s al veel langer wordt gehanteerd. Maar de smashburger werd dankzij enkele grote Amerikaanse formules (opnieuw) populair. Inmiddels ontwikkelde Fat Phill’s zich in zes jaar tijd met 17 vestigingen tot de leider van dit hamburgersegment.
Thunderbuns online
Andere formules met meer vestigingen zijn onder meer Le Smash (zes restaurants) en Maijard Smashburgers (twee). Daarnaast zijn er gespecialiseerde restaurants als Smash en Drippy’s, beide gestart in Rotterdam. Ook het aantal virtuele smashburger-merken (online aanbieders) is inmiddels groot. Zo is Thunderbuns van de partij op liefst 44 locaties in ons land, primair als deliverymerk.
Foto: promofoto Thunderbuns.nl