“Kijk elke tien jaar kritisch naar je concept”

Actueel, Achtergrond |
16 september 2021 |
Leestijd ± 4 tot 6 minuten

Aan de hand van de P’s die belangrijk zijn in de marketing, liet Frituurwereld Arno Kortekaas aan het woord. Zijn bedrijf Kortekaas Interieurs in Meppel helpt jaarlijks tientallen cafetaria’s van A tot Z aan een eigentijds interieur en een hedendaagse stijling. Dit artikel verscheen eerder in de papieren editie van vakblad Frituurwereld

Percentage: wat is het aandeel cafetaria’s?

“We krijgen gemiddeld ongeveer drie nieuwe aanvragen per week binnen. In bijna 70 procent van de gevallen leiden die tot een concrete opdracht. Het percentage cafetaria’s, lunchrooms en aanverwante bedrijven is bij ons ongeveer 50 procent. De rest bestaat uit restaurants, cafés, wereldkeukens en andere horeca. Alles opgeteld doen we op jaarbasis ongeveer 75 projecten.”

Periodes: hoe was het verloop van stijltrends?

“Rond 1988 begon ik bij Hado Interieurs van Bert de Haan. Hij was betrokken bij de inrichting van McDonald’s-restaurants. Het was de tijd dat rood en geel domineerden, ook in cafetaria’s. Je zag daarnaast veel rood, grijs en wit. Daarna kreeg je een periode dat mintgroen en grijs de boventoon voerden. Heel lang was het daarna de kersenkleur die de klok sloeg. Je ziet nog steeds wel cafetaria’s met kersenkleurige interieurs. Maar het werd daarna allemaal wat vrijer. Ik heb zelfs eens een compleet zwarte cafetaria ingericht.”

Populair: wat is de dominante trendstijl?

“Dat is zonder twijfel industrial. Ruwe materialen, steigerhout en ander ruw hout, steigerbuizen, roest, donkere stalen frames, beton, aardse kleuren. De industrial-trend begon in kledingzaken en modewinkels; ik haakte er met mijn bedrijf al vroeg op in.”

“Of industrial een blijvertje is? Dat weet je nooit. Zoiets kan zomaar omslaan. Eerlijk gezegd vind ik zelf dat de verrassing er bij industrial wel een beetje af is. De natuurlijke elementen zullen wel blijven. Maar ik denk dat we nu een periode ingaan waarbij bedrijven hun eigen identiteit sterker gaan benadrukken.”

Promotie: eigen identiteit wordt belangrijker?

“Het lijkt inderdaad allemaal persoonlijker ter worden. Je kunt trouwens TV-schermen heel mooi gebruiken om te laten zien wie je bent. Waarom zou je daar prijslijsten op zetten? Veel mooier is het om te tonen waarvoor je staat en hoe je jouw producten bereidt. Maar zoals gezegd: natuurlijke elementen zullen blijven. We werken nu veel met marmer. Ik zie ondernemers terugkeren naar marmeren werkbladen, zoals je vroeger zag in slagerijen.”

Product: jullie doen alles van A tot Z zelf.

“Ja. Bij voorkeur houden wij alles in eigen hand. Ik ben misschien wel de laatste der Mohikanen. Maar ik geloof nu eenmaal niet erg in uitbesteding. Vaak gaan er dan dingen mis in de onderlinge afstemming. Wij willen graag helemaal vooraan in het proces zitten, werken met één team en één persoon die eindverantwoordelijk is. Dat voorkomt dat er dingen fout gaan, dat er onnodig extra kosten worden gemaakt. Laatst was ik bij een horecaondernemer die voor de derde keer zijn bedrijf verbouwde. De eerste keer deed hij alles zelf. De tweede keer nam hij een lokale aannemer in de arm; er ging veel mis. Toen hij de derde keer ging verbouwen, wilde hij het helemaal professioneel aanpakken en kwam hij bij ons terecht.”

Product: hoe ver gaat jullie dienstverlening?

“Ons bedrijf wil horecaondernemers totaal ontzorgen. Dus voeren wij het liefst de eindregie over een totaal project. Het ontwerp doen wij in eigen huis, maar we maken alles ook zelf en bouwen het ook in. Als de ondernemer dat wil, regelen wij het helemaal, zelfs de vergunning voor het slopen van een dragende muur. Zo’n vergunning is belangrijk. Vraag je hem niet aan voor een nieuwe draagconstructie, dan kan het zomaar zijn dat de gemeente je een bouwstop van negen weken oplegt.”

Praktijk: hoe verloopt het proces?

“Cafetariaondernemers kunnen mij altijd bellen voor een gesprek. Dan kom ik vrijblijvend langs om te praten. Besluit een ondernemer dat hij zijn inrichting wil vernieuwen, dan spreken we bij hem in het bedrijf alles door. Op ons kantoor in Meppel maken we vervolgens een ontwerptekening in 3D, waarbij je als het ware helemaal door jouw verbouwde bedrijf kunt lopen. De tekening bespreken op ons kantoor in Meppel met de ondernemer. Dat is de deal. Voor een eerste gesprek op het bedrijf van de cafetariaondernemer reken ik niks. De ondernemer op zijn beurt komt één keer naar ons bedrijf om het 3D-ontwerp te bekijken en met ons te bespreken.”

Prijs: wat kost een totale metamorfose?

“Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de wensen die een ondernemer heeft. Maar voor tien- of vijftiendduizend euro kun je natuurlijk nooit je hele zaak op de schop nemen. Een complete verbouwing kost al snel vijftig- tot zestigduizend euro.”

Planeet: is duurzaamheid een belangrijk thema?

“Zeker. Afval gaat hier de container in. Deels wordt het hergebruikt: hout wordt versnipperd en weer verwerkt tot bijvoorbeeld spaanplaten. Of het wordt verbrand. Hergebruik neemt zeker toe. Een mooi voorbeeld is burnwood, ruwe houten planken uit Scandinavië. De roestbruine spijkergaten zitten daar nog gewoon in. Ook zie je wel dat oude stoel- en tafelpoten in vierkantjes worden gezaagd en worden verwerkt tot profielwanden. Of oude bruine caféstoeltjes worden helemaal gestraald en vervolgens overgespoten in allemaal verschillende eigentijdse kleurtjes. Maar het is een illusie om te veronderstellen dat we ooit helemaal circulair kunnen bouwen. Dat zal nooit lukken. Hergebruik is niet goedkoop; sloop en herverwerking is bewerkelijk. Het levert dus extra arbeidskosten op. Ik zie meer in praktisch hergebruik. Een bar die wij uit een bedrijf slopen, kan vaak nog prima dienst doen in de plaatselijke voetbalkantine. Dan verleng je de levensduur immers ook.”

Publiek: is vernieuwing belangrijk voor de klant?

“Binnenkort verbouwen we voor de vierde keer een bedrijf in Slagharen. Maar ik ken zat andere voorbeelden. Zoals een cafetaria die nog dezelfde inrichting heeft als 25 jaar geleden. Als het meubilair versleten is of de lichtbakken zien er niet meer uit, gaat de klant zich afvragen hoe het met de keuken is gesteld. Je moet écht minimaal eens in de tien jaar heel kritisch kijken of jouw concept nog aansluit bij de markt. Verbouw je niet op tijd, dan sla je de plank mis bij de hedendaagse consument.”

Plek: wat zijn de markteffecten?

“Is jouw bedrijf uit de tijd, dan loop je het risico dat er in jouw verzorgingsgebied een concurrent opduikt. Dat gat in de markt ontstaat niet als jouw cafetaria bij de tijd is. Het was een periode in de mode om de wanden te beplakken met gigantische foto’s van producten of etende mensen. Hartstikke mooi. Maar bij sommige bedrijven hangt na vijftien jaar nog precies dezelfde foto. Vervang je zo’n foto eens in de anderhalf, twee jaar, dan heb je steeds weer een totaal andere beleving. Trouwens, wist je dat een verbouwing meestal direct zorgt voor omzetverhoging? Soms wel 25 tot 30 procent in de eerste maanden, daarna doorgaans 15 procent structureel.” En de P van ProFri? “Elke branche heeft baat bij een goede vakorganisatie. We steunen ProFri dan ook van harte.”

Arno Kortekaas werd geboren in Dordrecht en groeide op in Havelte. Nadat hij verschillende functies bekleedde bij de spoorwegen, was hij werkzaam bij Plastica, leverancier van interieurplaten, en horeca-inrichter Hado Interieurs. In 1993 vestigde Kortekaas zich als zelfstandig interieurbouwer voor de horeca. Eerst werkte Kortekaas Interieurs vanuit Zwolle; in 2001 vestigde het bedrijf zich op een industrieterrein in Meppel. Met 15 medewerkers realiseert Kortekaas Interieurs, concept & realisatie, jaarlijks van A tot Z ettelijk tientallen nieuwe interieurs, waaronder veel cafetariabedrijven.

Meer over