Horecava-trendrapport: gast wil betaalbare luxe

Achtergrond |
9 dec 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Vijf consumententrends in 2026

Gasten willen betaalbare luxe als ze uit eten gaan. Cafetariahouders kunnen hierop inspelen door compacte menu’s aan te bieden. Verder gaan slimme processen en efficiënte keukeninrichting ondernemers helpen om tijd te besparen en de kwaliteit te verbeteren. Zo blijkt uit Horecava-trendrapport voor 2026.

Minder vaak uit eten

Nederlanders gaan minder vaak uit eten. Maar als ze gaan, moet het wel goed zijn. Gasten letten op de prijs, maar verwachten tegelijkertijd kwaliteit, aandacht en beleving. Door compacte menu’s aan te bieden en duidelijk zijn over wat de gast krijgt voor een bepaalde prijs, win je zijn vertrouwen.

Letten op duurzaamheid

Millennials en Gen Z eten niet meer wekelijks buiten de deur. Dit komt niet door een gebrek aan koopkracht, maar omdat ze steeds bewuster keuzes maken. Niet alleen de prijs, maar de momenten waarop uit eten gaan voor hen waardevol is, is daarbij bepalend. De herkomst, duurzaamheid, kwaliteit en gezondheid zijn daarbij steeds vaker leidende principes.

Technologie biedt een helpende hand. (Foto: archief Frituurwereld).

Bouw een sterk merk

De traditionele middenmoot in de horeca staat onder druk. ‘Premium mediocre’ oftewel een beetje luxe, een beetje beleving, zonder uitgesproken identiteit verliest volgens het rapport terrein. “Steeds meer ondernemers durven te kiezen voor focus, identiteit en kwaliteit om een sterk merk te bouwen en zich te onderscheiden in deze competitieve markt.”

Technologie helpt

Het aantal horecalocaties mag dan afnemen, de bestaande zaken worden juist groter in vierkante meters en hebben meer zitplaatsen. Daardoor is er ruimte voor meer efficiency in de werkprocessen en in de keuken. Technologie en digitalisering gaan hierbij helpen. Met bijvoorbeeld AI kun je voorspellen waar en wanneer drukte ontstaat. Zo je personeel optimaal inzetten. Met klantdata kun je je omzet verhogen door gepersonaliseerde aanbiedingen naar vaste gasten te sturen.

Alcoholvrij is vaste waarde

Alcoholvrij is de norm geworden. Alcoholvrije speciaalbieren, cocktails en wijn mogen niet op de menukaart ontbreken. Bewust en matig drinken is geen hype, het is blijvend gedrag. Zo blijkt ook uit recente cijfers van de Nederlandse brouwers. Op Frituurwereld schreven we er dit artikel over.

Wie benieuwd is, kan hier het hele trendrapport van de Horecava nalezen. De Horecava 2026 vindt plaats van maandag 12 januari tot en met 16 januari 2026.