
Op de Oude Markt in Enschede werd afgelopen weekend een frikandellen-eetwedstrijd gehouden. De winnaar wist in tien minuten 13 frikandellen weg te werken. De veertiende werd nog aangebeten, maar telde niet meer mee. Voor het publiek een smakelijk spektakel, maar voor het imago van snacks en vakmanschap? Dat ligt gevoeliger.
Spektakel versus respect voor het product
De frikandel is een icoon van de Nederlandse frituurcultuur. Een product waar vakmanschap achter zit. Bij een eetwedstrijd draait het echter niet om smaak of kwaliteit, maar om zo veel en zo snel mogelijk eten. Dit soort uitdagingen versterken niet het beeld van genieten of ambacht, maar eerder dat van overconsumptie en ongezondheid.
Het kan ook anders
Er zijn gelukkig ook evenementen die juist laten zien hoe bijzonder een snack kan zijn. Denk aan de wedstrijd om de Langste Frikandel van Nederland. Daar vertelde de ambachtelijke slager trots over de samenstelling van het deeg, de kwaliteit van het vlees en het zorgvuldige productieproces. Zo’n insteek zet de frikandel in de schijnwerpers op een manier die zowel vakmanschap als plezier uitstraalt.
Fun of foute PR?
Een eetwedstrijd levert misschien wat lachende gezichten op, maar draagt het echt bij aan de beeldvorming van onze sector? Misschien zouden we vaker de focus moeten leggen op creativiteit, kwaliteit en verhalen van de makers – in plaats van kwantiteit.
Genieten met mate
Frituren is een vak. En goede snacks zijn bedoeld om van te genieten, niet om achteloos weg te werken. Evenementen zoals de langste frikandel tonen dat trots en ambacht wél een podium kunnen krijgen. Misschien moeten we daar vaker het voorbeeld aan nemen.
Wil je reageren op dit artikel? Stuur dan een mail naar redactie@frituurwereld.nl.
Foto: iStock