
De plantaardige bitterbal verliest terrein. Dit stelt bureau Foodstep in zijn pas verschenen Periode Monitor. In deze periodieke rapportage geeft Foodstep aan de hand van inkoopcijfers de actuele stand weer in de horeca en de rest van de foodservice.
“In vergelijking met 2024 zien we een duidelijke verschuiving naar plantaardige alternatieven,” aldus bureau Foodstep. “Voor producten als kookroom en fritessaus of mayonaise neemt het aandeel in inkoopwaarde van plantaardige varianten duidelijk toe.”
“Vega achter de schermen”
Foodstep ziet dat de horeca met name achter de schermen toenemend kiest voor plantaardige ingrediënten. In zijn Periode Monitor stelt het bureau: “Vooral bij basisingrediënten en producten buiten het zicht van de gasten wordt deze stap sneller gezet.”
“Tegengestelde beweging”
Juist bij producten die wèl direct onder de ogen van de consument komen, is volgens Foodstep een tegengestelde beweging zichtbaar. “Bij front-end producten (denk aan vlees, vis en snacks zoals bitterballen) daalt het aandeel plantaardig. Een flinke omslag na jaren van sterke groei in vleesvervangers.” In het bijzonder de vega bitterbal verliest volgens Foodstep terrein.
Ruim 4 procent groei
Over de omzet in de horeca tot begin september meldt de Periode Monitor: “De foodservicemarkt groeit stabiel door, maar ligt zoals verwacht iets lager dan in het tweede kwartaal van 2025.” In euro’s verwacht Foodstep een groei van 4,2 tot 4,8 procent voor het hele jaar.
“Fastfood blijft achter”
De segment logies (onder meer hotellerie) en fastfood komen echter niet verder dan een omzetgroei van één tot anderhalf procent, aldus het bureau. De omzetgroei komt voor een belangrijk deel door prijsverhogingen. Het volume groeit in de hele horeca dus maar beperkt, terwijl de volumes in fastfood en logies zelfs wijzen op stagnatie.
Foto: Shutterstock, Fadhly Sakti Ritonga