
Gaat de consument méér of minder uitgeven aan eten en drinken buitenshuis? Onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK) presenteerde gisteren tijdens het FSIN Food500 Congres weinig bemoedigende cijfers. Heel veel Nederlanders houden de hand op de knip.
Vier dingen over het FSIN-congres.
1. Ouderen nóg zuiniger
Uit panelonderzoek van YouGov bleek het volgende: 67 procent van de ondervraagde consumenten wil minder geld uitgeven aan consumpties in de horeca en foodservice. De rest (33 procent dus) is bereid meer te besteden dan voorheen.
Tussen de generaties waren er wel verschillen. Zo wil 54 procent van de jonge generatie-Z minder buitenshuis spenderen tegen liefst 74 procent van de babyboomers (geboren vanaf 1946).
2. Food500, tientallen miljarden
Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) trok gisteren voor zijn Food500 Congres in het Afas Theater in Leusden vele honderden bezoekers. Nu zijn vooral grotere foodconcerns lid van het FSIN. De kennisvereniging kondigde aan dat ook zelfstandige ondernemers voortaan lid kunnen worden.
Het FSIN presenteerde zijn Food500-rapport met de 500 grootste foodverkopers van Nederland (van supermarkt tot snackbarformules). De totale omzet van alle 500 formules in het rapport bedroeg vorig jaar 64,4 miljard euro, ruim 5 procent meer dan in 2023. Het gaat hierbij om 13,6 miljard omzet horeca/foodservice en 50,8 miljard voor foodretail/supermarkten.
3. Matige rapportcijfers
Het FSIN stelt vast dat veel ondernemers in de horeca pessimistisch gestemd zijn over 2025. Hoewel dit voorjaar aanmerkelijk beter was dan in 2024 (toen er erg veel regen viel), zijn de vooruitzichten uitermate matig. Dit geldt met name voor het segment Gemak, waartoe het FSIN ook onder meer fastfoodzaken, cafetaria’s en koffiezaken rekent.
Ondernemers in dit segment geven het economisch klimaat het rapportcijfer 6,4. Dat is een voldoende, maar dit rapportcijfer past feitelijk bij een tijd van crisis. Vorig jaar gaven ondernemers nog een 6,8. Bovendien bleek uit eigen FSIN-onderzoek dat er zelfs formules zijn die zo weinig vertrouwen hebben dat ze vieren en vijven geven.
4. Teds: “Saus is de ziel…”
Tijdens zogenaamde break-outsessies kwam Sanne Huisman aan het woord. Zij startte in 2015 het eigenzinnige eetconcept Teds. In de vestigingen van Teds (dat zijn er inmiddels 15) staat genieten op alle eetmomenten van de dag centraal. Vanuit deze filosofie is de formule ook ontstaan.
Voorbeeld: Huisman ergerde zich er aan dat ze in de reguliere horeca desgewenst geen wafelfrietjes als ontbijt kan bestellen. Teds hanteert daarom de hele dag dezelfde menukaart. Motto: “Elk bord moet een weekendgevoel geven.”
Wijzend naar de foto’s van Teds-gerechten op een groot videoscherm, zei Huisman: “Saus is de ziel van onze broodjes. Overal zie je wel een druiper hangen.”
Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: Shutterstock, Allessandro Biascioli