Eetdrammen: Voedingscentrum gaat er in met gestrekt been

Actueel |
15 okt 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Het Voedingscentrum lanceert de campagne Eetdrammen. Met een gestrekt been gaat het voorlichtingsbureau de strijd aan met de meest zichtbare verleidelijke snacks, snoep en gerechten. “Stop eetdrammen,” schrijft het Voedingscentrum in een persbericht.

De verdere tekst: “Let er maar eens op. Als je het doorhebt, zie je het overal. Ongezond eten dringt zich aan je op. In de supermarkt, op straat, op sociale media, in de sportkantine, zelfs bij de bouwmarkt. Eetdrammen omschrijft iets wat vaak onzichtbaar blijft. Namelijk de grote invloed van de voedselindustrie op onze eetkeuzes.”

Softijsje achtervolgt vrouw

Voor de campagne kiest het Voedingscentrum voor demoniserende beelden. Het persbericht noemt als voorbeelden: “Een jongere wordt aan de arm getrokken door een levensgrote sportdrank. Man wordt achtervolgd door pizzapunt. Vrouw wordt achtervolgd door softijs. Moeder en kind worden achtervolgd door een chipszak.”

Oerbrein en calorieën

Als motivatie voor zijn eetdrammerige campagne, verwijst het centrum naar groeiende problematieken als overgewicht en diabetes. “We willen allemaal vrij kunnen kiezen. Maar ons oerbrein werkt niet altijd mee. Zodra we eten met veel calorieën zien, willen we het graag hebben,” aldus een toelichting.

“We leggen schuld niet bij de frietkraam”

Voorheen waren gezondheidscampagnes vaak in woord en beeld eenzijdig gericht op onder meer de frituurbranche en fastfoodrestaurants. Met deze campagne richt het Voedingscentrum de blik nadrukkelijk breder.

Het voorlichtingsbureau: “Eetdrammen is diepgeworteld. Even voor de duidelijkheid, we leggen geen schuld bij de frietkraam op de hoek of die ene koffiebar die wel erg lekkere taarten bakt. Het is een optelsom van al het ongezonde eten dat je tegenkomt.”

Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: campagnebeeld Eetdrammen, Voedingscentrum