
Een Starbucks-shop van ruim 500 vierkante meter én de langverwachte eerste vestiging van het Italiaanse foodconcept Eataly. Het zijn twee van de paradepaardjes van de vernieuwde Lounge 1 (achter de security) op luchthaven Schiphol.
Onder de hoede van cateraar Avolta (voorheen HMS Host) werd Lounge 1 uitgebreid van 19.000 naar 24.000 vierkante meter. Van oudsher zijn er vooral winkels te vinden, nu ligt de nadruk meer op horeca. Totaal worden 23 nieuwe winkel- en eetconcepten toegevoegd.
Vertraagde komst Eataly
Blikvanger is de eerste Nederlandse vestiging van Eataly. De formule met authentieke Italiaanse gerechten (gestart in 2007 in Turijn) is al in veel Amerikaanse en andere internationale steden te vinden. De opening van de eerste Nederlandse Eataly liep veel vertraging op. Oorspronkelijk was het de bedoeling die al in 2018 of 2019 in of bij Amsterdam te openen.

Compacte versie
Sinds enkele weken is Eataly nu in Schiphol Lounge 1 te vinden. Het gaat om een compacte versie van de Italiaanse fresh food formule. Waar vestigingen in steden als New York en Chicago ettelijke tienduizenden vierkante meters beslaan, blijft Eataly op Schiphol beperkt tot enkele honderden meters.
Internationale foodservice-deskundigen zijn vanaf het begin verrukt van Eataly. Ze spreken van ‘een iconisch Italiaans foodconcept’. Zowel vanwege de kwaliteit van het aanbod, de authentieke Italiaanse beleving als de verregaande integratie van horeca- en winkelfuncties.
70 zitplaatsen
Eataly bestaat op Schiphol uit een restaurant-bar (70 zitplaatsen) met onder meer Romeinse pizza’s, een koffiebar met Italiaanse specialiteitenkoffie en een grab & go assortiment met onder meer verse sappen, desserts en salades. Ook gevulde croissants en zoete Italiaanse broodjes behoren tot het aanbod. Verder is er een beperkt assortiment van andere Italiaanse foodproducten voor thuis.
Foto’s: persfoto’s Eataly en Avolta