Cafetaria ontwikkelt tools voor klanten met dementie

Actueel |
24 april 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Nick Goldenbeld, screenshot TV Gelderland, tevens link naar fragment.

De Zutphense cafetaria Goldenbelds trekt de aandacht van de media met gericht beleid voor klanten met dementie.

Zowel platform De Ondernemer als Omroep Gelderland en het Algemeen Dagblad besteedden onlangs uitgebreid aandacht aan de zaak van Nick en Mandy Goldenbeld.

Het aantal Nederlanders met dementie en Alzheimer ligt op bijna 300.000. De algemene verwachting is dat de populatie nog veel verder zal toenemen. Deskundigen voorspellen dat in 2040 zeker een half miljoen Nederlanders kampen met dementie. Dit betekent dat elke cafetaria in zijn verzorgingsgebied ettelijke honderden potentiële klanten heeft met dementieklachten.

Beeldkaartjes voor elk gerecht

Om ervoor te zorgen dat zijn medewerkers signalen van dementie en vergeetachtigheid snel herkennen, stuurde ondernemer Nick Goldenbeld zijn personeel op cursus. Maar het is niet het enige dat Goldenbeld deed. De grote assortimentsborden zijn voor mensen met dementie vaak verwarrend. Om hen te helpen met hun keuze, heeft cafetaria Goldenbelds nu ook voor elke snack een apart beeldkaartje. Hierop staan slechts een grote foto en de naam van het gerecht.

Persoonlijke drijfveer

De dementie bij Nicks grootmoeder zette hem en Mandy aan het denken. In het interview met Omroep Gelderland zegt Nick: “Ik merkte aan mijn oma dat ze op een gegeven moment uit schaamte nergens meer heen durfde. Alles om haar heen ging te snel, dat maakte haar erg onzeker.” Het zette cafetaria Goldenbelds aan tot het ontwikkelen van specifiek beleid voor ouderen als Nicks oma. Hij en Mandy hopen dat hun aanpak breder navolging krijgt.

Hier kun je het videoverslag bekijken dat TV Gelderland over Goldenbelds maakte.

Meer over