Betaal- en besteltechnologie neemt vlucht

Actueel |
21 juni 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Bestelterminal / Promofoto Snackzuil

Contactloos betalen, betalen met een app op de smartphone. Het zijn allemaal relatief nieuwe ontwikkelingen. Toch trekken nu alweer nieuwe technologieën om te betalen én te bestellen de aandacht.

Dit jaar voorzien deskundigen de doorbraak van de “aloude” QR-code als betaalmiddel. Op de bon wordt een QR-code geprint met het totaalbedrag van de bestelling. De klant scant de code en betaalt automatisch. Daarnaast zijn ringen en horloges voor contactloos betalen in ontwikkeling. Net als de QR-code, lijken ook bestelzuilen breder door te breken. In 2014 al werd een dergelijk systeem speciaal voor cafetaria’s geïntroduceerd onder de treffende merknaam “Snackzuil”. Er zijn weinig frituurspeciaalzaken die hem gebruiken. Dat kan veranderen door ervaringen van McDonald’s. McDonald’s Nederland rapporteerde dat de gemiddelde orderwaarde bij onze digitale bestelzuilen anderhalf tot twee keer hoger is dan bij een reguliere kassa”. Online bezorgbestellingen hebben eveneens gemiddeld een hogere waarde dan bestellingen aan de toonbank. Dit jaar zal verder “voice shopping” via zogenaamde smartspeakers doorbreken. In plaats van de bestelling te plaatsen via een app of een website, kan de consument via de smartspeaker thuis mondeling bestellen. In de VS nam het al een vlucht. Ook deze bestelmethode kan effect hebben op de bestedingen.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 12 – Zomer 2019