Onze zuiderburen vieren deze week weer hun Week van de Friet. Voor de 26-ste keer in successie staat deze jaarlijkse campagne op het menu van de duizenden frituurzaken in België. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de Vlamingen vindt dat je voor lekkere frieten in de frituur moet zijn.
Promotie voor de campagne tijdens de Week van de Friet wordt vooral online gemaakt. Organisator is net als voorgaande edities vanaf het jaar 2000 het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). De Week van de Friet duurt van 10 november tot 15 november 2025.
“Smaak van trots”
Het bureau schrijft: “Is er een grotere culinaire traditie in Vlaanderen dan een bezoek aan de frituur? De goudgele, knapperige aardappelstaafjes worden in ons land op handen gedragen. En terecht! Hier geen french fries, maar een goed pak friet dat smaakt naar trots en cultuur.”

Foto: promo Week van de Friet, VLAM/Walkie Talkie
“Groei van bezoekers”
Net als bij eerdere edities, presenteert VLAM nieuwe cijfers over de Belgische en Vlaamse friet- en frituurmarkt. “Meer dan de helft van de Vlamingen (55%) brengt minstens één keer per maand een bezoek aan de frituur. In 2013 lag dit percentage nog op 46%. Voor meer dan een vijfde (22%) is dat wekelijks, een stijging met 4% ten opzichte van 2021.”
“Aantal niet-bezoekers daalt”
Het percentage Vlamingen dat nooit een frituur bezoekt daalt. Het lag bij onderzoek drie jaar geleden nog op 9%. Vorig jaar was dit percentage gedaald naar 6%. “Driekwart van de Vlamingen (76%) vindt dat elke frituur zijn eigen charme heeft. Bijna alle Vlamingen (92%) vinden frietjes van de frituur onlosmakelijk verbonden aan onze eetcultuur. 58% van de Vlamingen vindt het frituurbezoek een traditie.”




































